Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-09, 23:12   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Kul att någon fick nytta av svaret på min fråga, än har man ju inte själv lyckats skaffa sig tillräckligt med tid att sno ihop ett helt ånglok. Försökte ju en gång i tiden med TGOJ Y3a 125, men den snuvade Lan mig på.

Du har helt rätt i att rotationspunkten är lite inkorrekt på det sättet man animerar på och fuskar. Men som du säker så märks detta i princip inte av. Särskilt inte om man låser slidstångens rörelse i Z-led. Jag tror inte det är värt besväret att klura ut hur man ska göra för att få allt att rotera runt slidstångens fäste istället. Känns som att man skulle få något svårt problem med två IK-kedjor som måste sitta ihop i infästningen till slidstången på något vänster.

Skulle vara spännande att se en bild på denna ångbromsmanometer, någon sådan har jag heller aldrig stött på!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-05-15, 11:43   #2
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Har börjat ta itu med lokbyggandet igen, tyvärr har jag inte haft tid att ägna mig åt Trainz de senaste 2 månaderna. Några detaljer kvarstår som jag inte riktigt fått kläm på vad det är/fungerar. Hoppas ångloksexperterna här på forumet kan vara till hjälp.

Det första är vad jag förstår Damparna ( eller en Damp, om det nu heter så ) , bilden från hytten. Sen på utsidan vid sidan av fyren går en hävstång som verkar vara förbunden med asklådan. Jag har svårt att få ihop hur det hela fungerar ihop, om dom nu är förbundna med varann ( i och för sig en akademisk fråga, skall ju inte animeras förutom ”dampen i hytten” ).

bilden blev korrupt, skickar i ett nytt svar


Det andra är två reglage som sitter på varsin sida om koluttaget, som jag inte har en aning om vad dom har för funktion.

tender.jpg

När detta är klart blir det till att ta itu med configuration, attatchmetpoints och animering av reglage och manometrar i hytten. Gruvar mig lite, har studerat flera lok i ”Mesh Viewer” och lösningarna förefaller vara ganska olika. Hoppas man kan få återkomma med frågor när det börjar trassla till sig.

Hälsningar Åke
Bifogade bilder
Filtyp: jpg damp.jpg (119.5 KB, 115 visningar)

Senast redigerad av tanigardi den 2017-05-15 klockan 11:44. Anledning: Korrupt bild
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-15, 11:50   #3
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Bild på Damp


damp.JPG
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-15, 23:58   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Kul! Mer spännande frågor!

Det är mycket riktigt spakarna till damparna som du hittat. De är två stycken på Thor vad det verkar, en framdamp och en bakdamp. Dessa använder man ju för att öppna luckor upptill på fyrboxen för att reglera hur mycket luft man släpper in under fyren.
Bakdampen är den vars handtag sitter i bakkanten på pannan. Den har små hack så att den kan ställas upp. På bilden är den stängd och spaken är i sitt nedersta läge. Drar man uppåt så öppnas den mer och mer. Det är antagligen något i stil med tre hack för olika öppningsgrader. Den andra spaken går till framdampen som sitter i asklådans framkant. Den har en likadan L-formad spak som sticker in precis innanför hyttväggen på eldarsidan som synes. Där kan du även se hacken som man kan ställa upp den med på en av dina bilder. På närbilden kan du skymta hur rörelsen via en tapp överförs till en stång som syns bakom bladfjädern som försvinner ned till asklådan.

Dock så är jag lite konfunderad. Normalt sett (på normalspåriga lok i alla fall) så finns det åtminstone två spakar i bakkant på pannan, en till bakdampen och en till (bakre)skopan. Skopan fäller man ned till skillnad från dampen som öppnas mer på översidan. Skopan fälls ned för att lätt komma åt att tömma asklådan. Damparna är ju däremot placerade så att aska i möjligaste mån inte ska falla ur asklådan och riskera att tända eld på banvallen.
Så det kan vara så att en av spakarna är till skopan och att det bara är en damp på loket. Eller så sitter det en till spak någonstans, antagligen i pannans bakkant med just denna uppgiften.
Många stora modernare lok har ju även fallrost, alltså att främre delen av rosten kan fällas ned när man ska raka ur pannan. Men det verkar inte finnas på Thor.

Det borde finnas ganska bra ritningar och beskrivningar av dampar, skopor och fallroster i Ånglokläran. Granska även hur det ser ut i STLs Sb- och B-lok.

Sedan, spakarna på tendern. Här är jag nästan helt säker (borde vara så med tanke på att de är två och med den placeringen) att det är bottenavstängningskranarna för vattentanken. Det finns ju två rör från vattentanken i tendern till förar- respektive eldarinjektorn. I botten på vattentanken där vattnet tas ut sitter var sin avstängningskran, för att man ska kunna stänga av vattenflödet. Detta ifall det går läck på rör, eller om injektorn felar, eller om man helt enkelt måst koppla loss tendern. Det är två separata hål för de båda rören också för att minimera risken att båda täpps igen, vilket ju skulle leda till en kritisk situation.

Du är välkommen med mer frågor om hur du får in allt i Trainz! Jag ska hjälpa dig med att lägga till STLs ångloksscript till detta också, så kommer det bli ett kanonlok!
För de flesta reglage där det bara är en rotation kring en viss punkt så behöver man aldrig animera det, utan placerar bara objektet i Blender så att det roterar korrekt om man roterar runt Z-axeln. Sedan sköter man resten med configen för att tala om min och max-rotation.
De enda saker du kommer att behöva animera i Blender lär vara ångbromsen och eldstadsluckan.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-16, 20:00   #5
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Alltid så får man så uttömmande svar på sina frågor, det hade inte blivit mycket till lok utan all hjälp.

Har ägnat mig åt att fingranska mina bilder och på motstående sida om ”dampreglaget” hittade jag denna spak, undrar om den eventuellt kan vara avsedd för ”skopan”.

skopa.jpg

Nu några fler undringar:
Belysnigens ” huvudströmbrytare är ju kranen till generatorn, men animerar man även strömbrytarna på bilden för att slå på respektive strålkastare och belysning?
Motsvarar påslaget av toppstrålkastaren helljuset? Hur fungerar strålkastarna på tendern ihop med loket?

El.jpg
Vid backkörning är det tenderns lod0 som syns i hytten?

Är lite fundersam på hur vattenståndsglasen skall göras och textureras. Förmodar att man använder sig av transparens och kanske med ett eget material. Sen undrar jag också hur man man animerar vattenpelaren i glasen. Blir det någon skillnad att de är lutande?

Tack på förhand!

Åke
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-16, 22:53   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Jag kan ju tänka mig att spaken till skopan sitter på utsidan av hytten då man aldrig ska behöva öppna den under gång, men det verkar vara ett väldigt märkligt och otillgängligt ställe att placera en så pass ofta använd spak. Borde vara trångt och väldigt varmt om man vill komma åt den. Det ser ju ut som någon sorts ventil som man kan vrida, men samtidigt kan jag inte komma på varför man skulle vilja placera en sådan där.
Skulle det inte kunna vara så att det är fästet till tappen som syntes på förra bilden på andra sidan pannan eller något sådant? Finns det fler bilder, eller mer av denna bilden till vänster?

Ja, det kan man göra. Jag hade lite problem med att styra ljuset som jag ville i TANE, på grund av vissa buggar i script-API:t. Hade tänkt att fixa dem om N3V fixar buggarna.
Jag har utformat scriptet så att man ska kunna implementera helt unika lösningar för belysning på varje lok, så man får det så det passar. Om du provar Sb:n och B-loket med sluten hytt så finns två varianter på hur man kan implementera det för elektrisk belysning. TANE skiljer ju inte på toppstrålkastare och buffertlanternor, så där har jag löst det genom att den andra av knapparna slås om automatiskt om man slår om den ena för att hålla dem i synk.
TANE kan bara ha ljuset på åt det hållet loket är riktat åt, vilket innebär att man antingen kan ha ljus framåt, eller bakåt. Tanken är här att loket ska "byta riktning", alltså att tågets A-ände ska bytas när man flippar på "Bak"-knappen på de loken vi byggt. Då skulle TANE automatiskt byta från lanternorna framåt till de bakåt. Men på grund av nämnda bugg är detta inte möjligt(väldigt krångligt) i dagsläget, så man tvingas göra det manuellt med Alt-C. Men förhoppningsvis ska detta kunna fungera i framtida versioner av TANE.
Lanternorna på tendern tänds om ljuset är påslaget, om tendern inte har tillkopplade vagnar efter sig och om tågets A-ände är bakvänd. (Det är detta du styr med Alt-C när du är inne i hytten)
Ja, det är tenderns lod0 mesh som syns, därav kommer du inte kunna styra de spakar som sitter på tendern.


Själva vattenglasen är ju bara en tub-mesh med alpha för att få till genomskinligheten. Jag rekommenderar att du styr genomskinlighet i materialet och inte använder en texture med alpha-kanal, det brukar ge bättre resultat har jag och LAn kommit fram till.

Vattenpelaren animeras lämpligen över över 101 frames (0-100), där 0 är nere i botten och 100 i toppen. Man kan använda hur många man vill egentligen, men på detta sättet motsvarar varje frame ett helt procenttal, vilket kan vara trevligt.
Mitt och Lans sätt går ut på att man modellerar en pelare, splittar den på höjden i ett antal segment, som är så höga att de får plats att gömma i nedre ventilhuset. Varje segment får sedan en lattice. Sedan animerar man så att översta segmentet, själva ytan rör sig linjärt från botten till toppen. Segmentet under det stannar i nere i botten tills dess att första segmentet rört sig upp en hel segmentslängd. Då hänger det andra segmentet på, kant i kant med det första. När det andra rört sig upp en segmentslängd hänger det tredje på, och så vidare med resten av segmenten.
Jag vet inte om det där var begripligt, men jag kan slänga ihop en demoanimation sedan och skicka till dig om du vill.
På detta sättet slipper man skarvar, hela pelaren får plats att gömmas i undre ventilhuset och man får inget flimmer för att flera tubdelar överlappar varandra, vilket man skulle få om alla segment följde med översta segmentet upp tills de var på sin plats.

Animationen kan vara lite knixig att få till, särskilt då man helst modellerar pelaren som helt upphöjd, men animerar den från längst ned till högst upp. Men det kanske går att lösa på ett enkelt sätt med lite constraints i Blender för att det ska sköta sig själv, bara Trainz-exportern klarar av att översätta det till keys korrekt, men jag har för mig att det går.

Du kan använda samma tillvägagångssätt med lutande glas, men det blir kanske klurigare att få det korrekt om du gör saker för hand. Jag rekommenderar att animera det rakt först och sedan få animationen att roteras korrekt. Man borde kunna göra det väldigt enkelt genom att animera vattenpelaren som om det vore raka vattenståndsglas och sedan bara rotera attachmentpunkten som de sätts fast på lika mycket som vattenståndsglasen lutar så borde TANE sköta resten!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-17, 06:16   #7
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tanigardi Visa inlägg
Alltid så får man så uttömmande svar på sina frågor, det hade inte blivit mycket till lok utan all hjälp.

Har ägnat mig åt att fingranska mina bilder och på motstående sida om ”dampreglaget” hittade jag denna spak, undrar om den eventuellt kan vara avsedd för ”skopan”.

Bifogad fil 74492
Den är troligen till för att kunna bottenblåsa pannan. :-)
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-05-17, 17:19   #8
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Tack för utförlig info, tror jag fått kläm på hur belysningen skall hanteras. Gissar att vreden för belysningen skall roteras 90°.
Vad gäller vattenglasen skulle jag vara mycket tacksam för en demo-animation, det skulle nog underlätta mycket.
Med lutande glas blir väl vattenytan sned i förhållande till glaset, så att den blir horisontell i hytten. Antar att attachmentpunkten roteras i linje med glaset och sedan att man gör animationen parallell med y-axeln vid origo.
Har ingen bättre bild på den suspekta ventilen, bladfjädrarna skymmer. Tänkte också att det verkade väldigt opraktiskt om den skulle användas till skopan. Efter att ha fördjupat mig i lokläran så fans det en liten notis om ”vattenrost”, fanns ingen utförligare info om den och ritningar. Ett ”långskott”, undrar om det kanske kunde vara en kran för vatten till rosten, om det nu är en vattenrost. Men var vattnet isåfall kommer ifrån är en gåta.

Bottenblås.jpg

Tror att kanske det här är ventilen för att bottenblåsa pannan, fast är inte säker.
Kan inte hitta någon hävstång som skulle kunna vara till skopan, verkar som om Thor inte är har en sådan. Herr Höjer skriver ju att inte alla lok är försedda med sådan.
Har hittat en bild som visar delar av eldarsidan och tror att jag hittat spaken till framdampen, men tyvärr är kvaliteten inte så bra så det är lite svårt att avgöra.

framdamp.jpg

Åke
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009