|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
De vita linjerna tyder på att de spår du använder är missing eller faulty. Detta borde gå att åtgärda, eller batch-raplacea mot nya spår som fungerar i TANE.
Rälsen som inte kan tas bort låter desto mer mystisk. Det är inte så att den ligger i något annat, låst lager? Att saker ser ljusare och "luddigare" ut i TANE har nog bara med inställningarna att göra. De är bekant att standardinställningarna för ljussättningen i rutterna är för ljus, vilket enkelt kan fixas genom ett par reglage i Environment-rutan. Detta var uppe för diskussion tidigare i någon tråd där, om jag inte minns fel, Ekan delade med sig lite av sina inställningar. Oskärpan kan dels bero på inställningar, men i det här fallet ser det ut som distance-fog, alltså att det blir dimmigare på saker som är långt bort i bilden. Denna kan dras ned och tas bort helt om så önskas, finns också i någon av menyerna i Surveyor. Vill man ha ännu mer kontrast i bilden så kan man ställa in det med post-processing filtren som finns.
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
|
Jag råkade ut för samma sak som du har gjort vid byte från Trainz 12 till Tane. Jag tittade då på vilka spår som de har gemensamt och bytte spåren i
12:an till samma som i Tane. Det fungerade alldeles utmärk. Signaler mm finns då kvar.
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
Jag förstår Benkegbg som lägger TANE åt sidan. Även jag gör så – och utan saknad.
Jag är banbyggare sedan anno TRS 2009, är nog den ende som lagt ut kompletta banor i Forum. Det har jag gjort i huvudsak 2010. Min senaste bana är Nynäsbanan, ursprungligen byggd i 2010 med stort engagemang av Lan och Jgloket. Jag lyfte över banan – egentligen blev det bara spåren – till TANE och installerade vägskydden., som plötsligt bara försvann. Då tröttnade jag på TANE och återgick till 2010. Fick ett ryck, inhandlade TANE och började om med Nynäsbanan, närmast som ett tack till Lan, som gett banan dess ansikte. Plötsligt försvann allt jag byggt i banan utom spåren. Jag tog en lång time-out från TANE. Ger dock inte upp så lätt. Började på nytt med Nynäsbanan, men upptäckte i förra veckan att banan bar sig mycket underligt åt. Lät en tekniker kolla datorn ingående. Inget fel men teknikern gissade att TANE kunde vara felinstallerad, Jag har en reservdator, en Win 7 med TANE inlagt och med en väl fungerande Nynäsbana. Rensade Content i min nya dator och lyfte över route och session. Content tog emot filerna men någon bana gick inte att öppna. Testade olika lösningar med samma dåliga resultat. Till slut prövade jag Spara som och då fick jag in banan – men utan signaler, kontaktledningar – och spår. I bilderna visar jag station Handens hela bangård. Att bygga i Trainz ska vara ett nöje. Så är det inte i TANE. Ständiga nålstick gör mig ofta frusterad. Som banbyggare har jag lärt mig att TANE är en dålig variant av 2012, som är en dålig variant av 2010. TANE är fyllt med en massa finesser – men inget som jag som banbyggare har nytta av. Att TANE är lynnigt kan kanske bero på storleken i GB. Jag kommer att sakna LANs ModCat och PT-räls. Nisse |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
Tack för tips och råd. Men de streckade spåren är alltså i tolvan och inte i TANE.
Jag har nu fattat beslutet att sätta TANE i arkivet och börjat jobba i tolvan. Den finns kvar i datorn. Programskivorna däremot brann upp då hela bostadsområdet vi bodde i brann ner till grunden. Nu har jag börjat med att byta ut alla spåren för hand. Att göra en enkel "Replace assets" är omöjlig eftersom det inte går att "hämta" spåren, då de är vita. Det betyder att alla signaler och annat raderas och måste sätta ut på nytt. Känns som att börja om från början - jag ser det som en storstädning och får något fräscht på nytt. Så - än återstår mycket att reparera. Bilden visar Gullskog som fortfarande har en hel del jobb kvar.
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
Okey, då är det lite knixigare, men det går att lösa de vita ränderna i TS2012 också. Hittade detta foruminlägg som förklarar hur:
https://forums.auran.com/trainz/showthread.php?137664 Kort så gör man en kopia med högre kuid-version av den dolda asset som är den vita streckade spåret. Sedan gör man denna version visningsbar i spelet och använder den för att köra Batch-replace på för att få önskat spår. Då borde alla trackside-objekt att vara kvar på sina gamla ställen.
|
|
|
#6 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
... och jag har skickat följande mejl till Nisse - mina synpunkter och Niccolòs:
"vi*har*observerat*era*misslyckande*med*TANE*och*b eklagar*det. Men*jag*är*övertygad*om*att*det*beror*på*handhavan defel*från*er*sida*! Ni*gör*naturligtvis*som*ni*vill*-*vi*får*väl*stå*ut*med*saknaden,*men*TANE*ÄR*en*my cket*bra*simulator -*klart*överlägsen*TS2010/2012. Men*den*måste*accepteras*och*hanteras*rätt. Än*en*gång*citerar*jag*Machiavelli: "Inget*är*så*svårt*som*att*förändra*tingens*ordnin g*-*man*får*endast*ljumma*anhängare*i*dem*som*kan tänkas*fungera*i*det*nya*-*och*dödsfiender*i*dem*som*fungerade*bra*i*den*gam la." " Med hopp om bättring:
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
Handhavande fel i TANE, inget handhavande fel i 2010/2012 trots att jag lagt fem kompletta banor (det innebär att inget kuidnummer saknats) i Forum plus ett stort antal manualer.
Det här får jag inte ihop. Nisse |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
Vad jag menar är att om man installerar en hel rutt byggd i build 3.3 (TS2010eller tidigare så är chansen minimal att allt skall fungera i build 3.9 (TANE) eller högre (N3V garanterar inte detta!). Saker byggda i build 3.5 (TS2012) skall fungera i TANE (påstår N3V ?).
Med rutter är det ju så att de kan innehålla saker byggda för build 1.3 och senare som innebär att mycket inte kommer att fungera i build 3.9 och senare. Med handhavandefel menar jag att försöka importera en rutt som fungerar i TS2010/12 och tro att den skall fungera i build 3.9 och senare, utan ett JÄTTE-arbete, är på gränsen till naivt ! För rutter och sessioner man importerar kan man ju direkt se vad som är felaktigt genom att lista alla "dependencies". Vet inte om detta bringade nån klarhet i eländet ?
|
|