![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Jag tror att lapmvreden kan vridas hur mycket som helst, men att vertikalt betyder av och horisontellt betyder på. Då kan man välja om man vill begränsa dem till 90 grader i TANE eller om du vill att man ska kunna vrida dem flera varv så det verkar som att de kan vridas fritt runt-runt.
Ska slänga ihop en demoanimation åt dig! Det har du helt rätt i. Men det borde bara vara så enkelt att man ser till att vattenytan på det översta segmentet är snedställt lika mycket som vattenglasen lutar. Animationen gör du lämpligen upprätt stående, alltså i Z-led. Sedan när du sätter ut attachmenten i hytt-meshen så roterar du den bara runt Y-axeln så kommer vattenpelaren att luta lika mycket när du kopplar ihop dem i configen. Den där lilla ventilen är väl egentligen inte så intressant då ingen människa lär märka att den saknas på modellen. Men i alla fall, är det möjligt att förstora bilden ovan med eldaren, där kan man nästan se hur det ser ut under pannan, även om eldaren precis är i vägen. Jag blev lite nyfiken på vad detta kan vara. ![]() Vattenrost är ett nytt begrepp för mig. Vad innebär det? Finns inte omnämnt i Ånglokläran från 1949. Det finns något som heter asklådespolning som jag undrar om det är samma sak. Det är att man drar ned ett rör från toppen på förarens(ofta) injektor till asklådan så att man kan vattna askan och släcka gnistor när det är hög brandrisk. Men den ventilen skulle man inte heller vilja ha placerad där. Thor verkar ha en liten ventil för asklådespolning på eldarens injektor. Den sitter monterad på ventilen till slangen som man spolar durken med, på toppen av eldarens injektor. Den nya bilden du visar är på en renslucka där man satt fast en ventil på tvättpluggen som sitter i mitten av luckan. Används för att tömma pannan på vatten och rensa ut slam. Nej, det du ser på bilden är bara en av nitarna till pannbeklädnaden i skarven mellan sidoplåten och plåten som går runt gavel på pannan. Du kan skymta flera sådana nitar ovanför. Detta plus reflektionerna i plåten lurar ögat. Dessutom så skulle en sådan spak inte sticka upp så mycket, bara ett par decimeter över golvet. Jämför med spaken till bakdampen. Du råkar inte ha någon bild på den högra vrån inne i hytten? Hittade denna skakiga video som visar hytten i Thor under gång, kan vara intressant om du inte redan sett den: https://www.youtube.com/watch?v=kqio3KZOyig
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Här är en exempelanimation på vattenståndsglasets animation enligt min och Lans metod, gjord i Blender 2.78.
Tillvägagångssättet: 1. Modellera pelaren som en cylinder 2. Splitta pelaren (Ctrl-R och scrolla upp är ett bra verktyg, eller W->Subdivide) 3. Luta övre ytan genom att markera den och trycka Ctrl-Alt-Shift-S för shear-verktyget. Tryck Y för att låsa i Y-axeln. Dra med musen tills ytan lutar tillräckligt. 4. Skapa, namnge och länka alla lattices. 5. Ställ in antal frames i animationen till 101. 6. Flytta till sista framen. 7. Markera alla lattices till vattenpelaren (alltså alla utom b.r.main) och keya dem genom att trycka I och välja Location i listan. 8. Fortfarande med alla lattices markerade, flytta till frame 1 och flytta alla lattices ned så att hela översta segmentet döljs i ventilhuset. Keya detta som förut. Alla segment utom första är nu för långt ned, men det fixar vi i steg 10. 9. Öppna Graph Editorn, markera alla animerade saker, tryck T och välj Linear i listan för att interpolationen ska bli linjär och animationen helt jämn. 10. För alla lattices som du animerat, gå in i constraints-menyn och lägg till Limit Location. Kryssa i Minimum Z. Detta kommer göra så att latticen inte rör sig längre ned än till det tal som ställs in. I mitt exempel är detta Z=0, men detta kan ju skilja sig beroende på hur du väljer att animera ditt vattenglas. Därefter borde det fungera som i min fil. Hoppas det gick att förstå! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Tack för Demoanimation och förklarande text, mycket utförlig, så jag skall nog lyckas få ihop det hela. Har inte haft tid att prova att göra animationen själv idag, för vackert väder och förmycket trädgårdsarbete.
Hade mina aningar om att det kunde vara reflektioner jag tog för en spak till framdampen, får väl försöka gissa mig fram till hur det skall se ut. Alla hyttbilder jag har tagit och som jag hittat på nätet visar ju mest förarsidan och finns det något från eldarsidan så visas ju inget ned mot golvet. Tänk att man missat videon från hytten, trodde jag sett det mesta på youtube från ULJ. Synd bara att man inte ser något från eldarsidan, hade ju varit trevligt om man fått en skymt av framdampen. Här kommer utdrag från Lokomotivläran 1910: ”415. Vattenrost. Afgiva de som bränsle använda kolen en segflytande slagg, d. v. s. baka ihop sig, brännas roststafvarna snart sönder af den varma slaggen. För att i någon mån förhindra detta användes en rost, som afkyles genom vatten, s. k. Vattenrost, hvarvid antigen hela rostytan bildas af rör, genom hvilka vatten strömmar, eller af omväxlande vattenrör och roststafvar.” Lokreparatören som ägde lokläran har markerat stycket med blyerts, så det var väl något som var av intresse. Åke |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Jag tror nog snarare att de två spakar vi har hittat är till fram respektive bakdamp. Jag tror inte man har flera öppningsgrader på spakarna till skopan. Den ska ju bara vara antingen öppen eller stängd. Draget vill man ju å andra sidan kunna reglera i någon mån.
Intressant, har aldrig hört talas om eller ens sett detta utfört på något lok. Vad jag hittat verkar det aldrig ha använts i Sverige, verkar vara något utländskt påhitt. Antagligen så har det provats på något lok eftersom det står om det i Ånglokläran, men det verkar inte ha varit någon höjdare.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Hamnade av en ren händelse inne på Wikipedias sida om ULJ, (https://sv.wikipedia.org/wiki/Upsala...Lok_och_vagnar), där hittade jag följande om BLJ 5 Thor: "Pannan är inte överhettad och maskinen har därför planslider. Ingen fallrost och stybbtratt byggdes in. Elbelysning installerades först 1937."
Det rätar ut en del frågetecken. De två handtagen vi har diskuterat måste därmed vara till främre och bakre damp. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Skönt, då kan man sluta leta efter en spak som inte finns
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
En liten uppdatering av lokbyggets fortskridande.
För närvarande pågår arbetet med ”attachment points” och animering av av eldsadsluckorna och ångbromsen. Animeringen av vattenpelaren i vattenståndsglasen var ”a piece off cake” med hjälp av Korvtigers demoanimation. Kämpade länge med eldstadluckorna, men fick slutligen det att fungera. Troligen skulle det gå att få till animationen betydligt enklare och ”elegantare”, men tänkte att jag skulle försöka att få till den själv. Har importerat det hela som ett ”scenery objekt” i Tane, och där fungerar animationen korrekt. Vad som återstår är att få till urtagen som finns i luckarmarna för styrningen av luckorna. Kanske det är lite överkurs med det skulle ju se trevligt ut. thor_fireplates.jpg En fundering, jag har animerat luckorna från öppet läge till stängt, Skall det kanske vara tvärs om? En fråga till: skall det animeras öppen-stängd-öppen eller bara öppen-stängd? Har studerat B- lokets hytt och ”body” och har lite undringar om vissa ”attachment points”. 1 I bodymeshet finns både a.cabfront och a.dubback som har samma position. Vad har a.dubback för funktion? 2 I body-meshet är a.light1, a.light3, a.light5 är positionerade med negativ z. Varför och vad är deras funktion? 3 Läste någonstans att a.cabfront skall finnas i både ”body’n” och interiören. Är det nödvändigt eller räcker det att origo i hytten matchar a.cabfront i body’n? 4 Hittade inga ”attachment points” för belysningen i hytten. Är jag ett blindstyre eller hur skall det göras på något annat sätt? 5 Hastighetsmätaren. Se bild. thor_deuta.jpg Den är ju graderad från 120 km/tim framåt till 120 km/tim bakåt (med en röd markering vid 50 km/tim). Det verkar ju väldigt mycket, loket kan väl knappast komma upp i dom hastigheterna och STH vid Blj var ju endast 35 km/tim. Så vilken maxhastighet vid framåtgång skulle vara realistisk att utgå ifrån när man ställer in vinkeln för visaren? Förmodar att 50 km/tim skulle vara lämpligt för läget för backgång. Det var förfärligt mycket frågor och jag är rädd att det kommer många fler. Åke |
![]() |
![]() |