![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Motorvagn no 1, Nynäsbanan (DEVA 1929) - ingen skönhet, snarare ful som stryk. Har för mig att någon av SNJ:s DEVA-vagnar exporterades till Småland men sattes aldrig i trafik. Grattis Småland till det.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Kul att DEVA vagnarna fått sånt intresse.
Kan nämna att HNJ införskaffade 6 stycken mellan åren 1913-1925. De 2 som jag modellerat byggdes i 3 exemplar och levererades 1925 med numren 4-6. Effeken var på 200 hkr. När SJ övertog dem omlittererades de till SJ XF1 21-23. Samtliga skrotades 1959. HNJ:s 3 första DEVA vagnar var i trafik fram till 1937,varvid en skrotades under det att de 2 övriga blev ombyggda till DFo2. En svensktillverkad Deva finns i museitrafik i Danmark. Här en liten Youtube snutt: https://www.youtube.com/watch?v=otUeonpzVDs Bara som en liten parentes i denna tråd...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
MBJ - Maribo-Bandholms Jernbane på Lolland som jag besökte efter en tröttsam Tysklandsresa för många år sen. Ett ställe att besöka för DEVA-vänner.
Denna film visar rundgång med Deva bl.a: https://www.youtube.com/watch?v=W1Cczcp3sDc
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
En flygbild över Torup:
![]() Som synes ligger Torup inklämt mellan 2 sjöar och dessutom på en höjd,vilket medförde att det blev svårt att bygga ut bangården. Därför kompletterade HNJ med ett nytt spår som ledde till Hyltebruk så att tåg från/till Kinnareds hållet ej behövde anlända Torup vid destination Hyltebruk/Rydöbruk. Detta triangelspår kom då att ligga omkring 1 kilometer från Torup: ![]() Det vänstra spåret leder till Hyltebruk och det högra till Torup sett från Kinnareds hållet. Triangelspårets växlar styrdes då från Torups stationshus: ![]() Bilden klippt ur HNJ filmen från 1945. En typisk tågsammansättning 1934 av snälltåget Nässjö-Halmstad med tågnr 1. Vagnar F, BCo, Co och D: ![]() Tågtid: 3 timmar 50 minuter (år 1939) för 196 km. Jämför Snabbvagnens 3 timmar. Dragare i detta tåg är HNJ P7 51 (SJ A7 1749). Observera att loket fortfarande endast är "prototyp" dvs statiskt. Vagnarna är inte helt identiska med HNJ:s Lägg också märke till bondkärringen och drängen, som tittar in tåget. Detta var ett stort nöje utefter HNJ banan på helger och mycket folk letade sig ned till stationen för att kolla in tåget. Kanske de också drömde om att få åka med till Halmstad för ett bad i Kattegatt. Under somrarna åren 1932-1939 arrangerade HNJ badtåg från Jönköping resp. Falköping till Halmstad under söndagar. Avgångstid Jönköping 7.30 med ankomst Halmstad 11.15. Avgång Halmstad 19.00 med ankomst Jönköping 23.00. Kostnad 5-6 kr, vilket var billigt på den tiden. Man kunde också köpa fotbollsbiljett till Örjans Vall på tåget om det var match den dan. Ibland kunde upptill 1000 personer åka(10-12 vagnar), så HNJ var ibland tvungna att hyra in vagnar från andra bolag. Dragare var oftast HNJ G12 (SJ E9), eftersom det blev TUNGA tåg. I Halmstad ställdes tåget upp på Slakthusområdet hela dan. Väster om lokstallarna för er som känner till Halmstad. Därifrån var det omkring 150 meter till Östra Stranden eller "Smålands badet" som min far kallade det. Han som uppvuxen halmstadsbo gillade inte alls smålänningarna och de (tonåringar) skulle tydligen ned och fightas med dessa inkräktare.... Den tidens hulliganer ![]() I vilket fall som helst en lönsam affär för HNJ, men det tog ett abrupt slut 1940 p.gr.a. WW2. Slutligen västra utfarten Torup mot Halmstad: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... om en betydelsefull järnväg som förband "Isterband" och "Ostkaka" med resten av världen, och att smålänningar kunde åka och bada i det dåförtiden rena "Kattegatt" gör inte upplevelsen mindre !
Bra jobbat Vovven ![]() ![]() ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Landeryd med utsikt över dess östra utfart visar avgångsklara tågnr 4 med ånglok HNJ P6b 18 mot Falköping på spår 2.
Spår 3 ockuperas av tågnr 26 och ånglok P7 51 med destination Värnamo och Nässjö. Normalt så avgick falköpingståget 2 minuter före nässjötåget (10.36 resp. 10.38), men ibland vinkade stinsen av dem samtidigt och då blev det åka av! Tävlingsinstinkten rann till i förarna och då j-vlar..... ![]() Här leder P7-an klart efter tjuvstart enligt P6b-föraren ![]() ![]() Här viker nässjötåget av åt nordöst: ![]() Men nästa gång så blev det revansch: ![]() En vy med bägge ångloken strax efter Landeryd: ![]() Utsikt från HNJ P6b:s fönster utöver en stor mosse strax innan Broaryd: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Jobbat med ett stationsområde och dess utfarter, nämligen Kinnared med tidsperiod 1935:
![]() Ångloksdragna tågnummer HNJ 2 mot Halmstad resp. HC tågnummer HNJ 112 mot Ätran Så här ser det ut idag med endast huvudspåret kvar: ![]() Norra utfarten där vänster spår leder till Ätran och högra går mot kinnaredsbacken och Landeryd: ![]() Idag ser det ut så här. Till vänster om bron finns lämningar kvar av spåret till Ätran: ![]() Södra utfarten: ![]() För övrigt så fungerar TANE SP2 mycket bra för mig. Inga problem förutom de jag rapporterat om innan. N3v håller på att kolla upp problemet med min "Control fil" och tangentbords kombinationer.... |
![]() |
![]() |