|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 | |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 357
|
Citat:
Skönt att El Presidénté inte tar illa upp att jag påpekar lite här och där, och det är också bra att det framgår i den senaste manualen att reglerna för signaler och växlar är unika för Bensland, så att inte någon tror at det är så i verkligheten! Jag blir inte arg när du (eller någon annan) bygger på ert vis, så länge som det tydligt framgår att man inte följer de regler och föreskrifter som ska följas med en järnväg som byggs enligt svensk standard. Jag har läst dina manualer som du har lagt upp och är imponerad över det jobb du lägger ner på dokumentationen, det tilltalar mig. Jag tycker också att bra dokumentation är viktig. Jag tänker inte kommentera hur du har numrerat/namngett signaler och växlar, du vet ju själv att det inte är som i verkligheten, förutom två detaljer: Upp-/ Nednummer och att Tpl-signaturen är till nästa station. detta oroar mig lite! I Svedala så är det kortfattat så här (det finns lite bilder i min signaltråd): Upp- och nedspår förekommer endast på dubbelspår(flerspår) på linjen. Uppspår är det spåret längst till vänster för tåg med jämna nummer. Nedspår är det spår längst till vänster för tåg med udda nummer. Signalerna numreras med ett ökande jämt eller udda nummer från föregående stations Utfartsblocksignal till nästa stations Infartssignal och Tpl-signaturen är föregående stations signatur. Exempel: Vingåker(Vr) - Högsjö(Hgö) Sydgående rikting-> Vr N41(N1)/Vr 52 - Vr N3/Hgö N8 - Vr N5/Hgö N6 - Vr N7/Hgö N4 - Hgö 21/Hgö N72 Vr U71(U1)/Vr 22 - Vr U3/Hgö U8 - Vr U5/Hgö U6 - Vr U7/Hgö U4 - Hgö 51/Hgö U42 N1 som finns inom parantes är det namnet som signalen heter om det inte är fjärrstyrt (i Vingåker står det även på skylten vilket är fel, men förekommer väldigt ofta ändå), vilket betyder att det är den första blocksignaler för södergående tåg på Nedspår. Vid enkelspår så benämns signalerna med L istället för med N/U, i övrigt är det samma förfarande. Om det finns flera linjer som går ut från en station och det finns risk för förväxling av signaler så ska signalerna ges ett unikt nummer, t.ex. Vr N13/Bk N8, observera att det inte behöver vara ett unikt nummer även för jämna tågnummer om det inte också går ut flera linjer från den stationen. Observera att L3, N3 och U3 är tre olika signaler, om man skulle ha ett enkelspår och ett dubbelspår! Flerspår har en något annorlunda numrering men principen är densamma, jag tänker inte redogöra för den nu, om du inte vill veta förstås, för att inte krångla till det ännu mer! Fördelen med STL:s system är att det går att göra helt egna varianter utan någon som helst verklighetsförankring, bl.a så kan man sätta ut en Femskenare 5 meter innan en stoppbock och få den att visa kör v. stopp (Grön + Grön blink), vilket i min värld är helt horribelt!! Jag tackar för korvtigers och ditt förtroende för mitt signalsystem. Du är säkert intresserad när det kommer att släppas, ett enkelt svar är "jag vet inte och det finns inget datum satt". Ett problem är att jag inte vet hur mycket som ska finnas i version 1. Jag känner mig hedrad av att du redan nu vill vänta tills mitt system släpps, då tycker jag att du gör klokt i att ta det lugnt med signaler och växlar så länge. När du sedan vill konvertera banan till det ena eller andra signalsystemet så är min rekommendation att klona banan och arbeta med den. Hur man går tillväga vid arbetet med mitt signalsystem kommer att redogöras i den medföljande manualen. Fast du måste vara medveten om att det kommer att krävas förändringar i hur signalerna är placerade och troligen också i hur de namnges. Det går säkert att kalla in en konsult som bistår med delar av det arbetet... Jag kollade på videon som du lade ut och funderade på vad signalerna som sitter i växlarna fyller för funktion? Är det något du vill veta om signaler och växlar så är det bara att du frågar, det finns ju min signaltråd om du undrar om något som står där! Keep up the good work Mr President! mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 419
|
Hej Blossom och tack för din utmärkta förklaring över svensk signalstandard.
Som du säger, "fördelen med STL:s system är att de går att göra helt egna varianter utan någon som helst verklighetsförankring". Antar att det samma gäller för ditt system? Just nu så lägger jag inte mer arbete på signaler i landet Bensland utan väntar en tid, tills du känner dig redo att presentera ditt signalsystem. Jag kommer att ägna mer tid åt att göra det stora jobbet - att skapa samhällen och natur och allt sådant. Med andra ord att skapa själva Bensland. Rälsen ligger där och nu är det omgivningen som gäller. Signalerna kan vi ta sedan. Jag har nu SP2 och ALLT med STL's signaler fungerar INTE. Eller rättare sagt. Det fungerar som tidigare, dvs det fungerar när jag lägger ut signaler och provkör, men blir oaktiva julgranar efteråt. Så som sagt. Jag väntar med dem. Det blir full aktivitet i Järnvägskontoret ändå, där presidenten får åka runt och lägga ut vägar och plantera träd.
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
|
Har sett att nu när jag lagt till fler signaler, så är alla "julgranar" en stund när jag startar. sen blir allt normalt.
Kan det vara så att du har så många signaler, så det tar "lång" tid att slå om till rätt ljus? //Crille |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 419
|
Jo Crille, det kan vara en förklaring. Men som Korvtiger också kommenterade mina julgranar, jag citerar: "Signalerna kommer dessvärre inte att lösa sig hur mycket häftigare hårdvara du än stoppar i datorn. Begränsningen ligger i hur de är implementerade, då alla signaler samtidigt vid uppstart ska kolla upp sina tågvägar, vilket innebär att de allesammans testar att lägga om alla växlar framför sig"
Min hårdvara är en Alienware :: CPU Intel Core i7 3610QM @ 2.30GHz 51 °C Ivy Bridge 22nm Technology RAM 16.0GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28) Motherboard Alienware M17xR4 (U3E1) Graphics Generic PnP Monitor (1920x1080@60Hz) Intel HD Graphics 4000 (Dell) 2047MB NVIDIA GeForce GTX 870M (Dell) 55 °C och det är det sistnämnda grafikkortet som datorn, trots ovanstående specifikation, inte vill kännas vid. Den skiftar inte om till det. Vet inte hur jag ska lösa detta. Om någon som läser detta har genuina datorkunskaper så skicka gärna ett mail till benkegbg@hotmail.com
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. Senast redigerad av benkegbg den 2017-06-22 klockan 19:17. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 357
|
Citat:
Det enkla svaret är att mitt system är stelare i det avseendet. Ett skäl till att jag valde att göra ett eget försök med ett nytt signalsystem var just att STL:s moderna del av signalsystemet inte följer de regler och föreskrifter som finns i Sverige. Dessutom så saknades linjeblock och fungerande dvärgsignaler. Med tiden så har dock detta projekt vuxit och innehåller nu betydligt fler delar än vad som var tänkt från början. Inom reglerna som sätts upp för signalsystemet så finns det dock ganska stor frihet hur man vill placera signalerna, fast korrekta avstånd mellan medriktade signaler och till medväxlar är väldigt viktiga för att det ska fungera och även udda/jämn principen vid namngivning är viktigt. Fast med mitt system så får du då:
Om du orkar att plöja igenom min signaltråd, så står det mer i detalj där vad som sker och hur det är tänkt att fungera. Jag tycker du gör rätt i att vänta med signaler och dylika ting och koncentrera dig på miljöerna. Sedan kan du ju bestämma dig för vilket/vilka signalsystem du vill använda dig av. mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 419
|
Wow!
Jag måste erkänna att jag inte är någon inbiten tågfantast och har bara amatörkunskaper om tågvägar, signaler, växlar och allt som har med tåg att göra. Men med ditt signalpaket och med dina utförliga beskrivningar över regler och instruktioner så kanske jag någon gång ska prova på att bygga "verklighetsförankrade" projekt. Vem vet? Bensland kanske blir ett sådant. Befolkning i Bensland inte är nöjda med presidenten längre. Hans egenhändiga signalsystem ställer till kaos i tågtrafiken. Förarna känner sig vilsna, trots signaler som visar upp och ner. Tågen blir stående på linjen front mot front och kommer ingen vart. Det blev en kaotisk demonstration utanför parlamentet. Den urartade till en revolution och den störtade presidenten har gått i landsflykt till Kanada och landet blir en "svensk provins" med eget självstyre och flagga. Men de får ett säkert "svenskt" signalsystem på sin järnväg. Alla känner sig nöjda och trygga. Ja, så kanske det kan bli. Vi får vänta och se.
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 419
|
Vill bara säga att jag hittills inte har haft något problem med TANE, förutom att mitt nya, dyra, grafikkort inte drivs av min gamla dator. Skulle ha kollat först om moderkortet supportade det, men icke. Så.. Jag får tills vidare köra med det inbyggda, långsammare, grafikkortet.
Ett par kort tagna från banan i byggstadiet. Har inte skapat några vägskydd än - väntar lite med det. Inriktar mig endast på landskapsbygge. Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
|
Tjusigt.
![]() Glad Gubbe /Crille |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 419
|
Hej igen!
Liten lägesrapport och samtidigt en fråga. Bygget av Bensland fortskrider, om än lite långsamt. När jag skapade den här tråden så var det en sur gubbe-symbol. Han är inte så sur längre, men inte riktigt glad heller. Fast jag kan ju bli om jag får hjälp med följande: Kan man ändra på längden på objektet "svs-rdtr" från STW vägskydd? Det är en vägsbredd, men jag skulle vilja ha ner det till cirka 12 feet och använda det så det passar till en övergång på station: Övergång.jpg Om det inte är något jag kan ändra själv - i config? - så kanske någon annan kan göra det? Eller så hoppar vi över alltsammans och jag låter skenorna synas lite, som de gör på bilden. Som sagt. Bygget fortskrider och här är ett par screenshots:
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
|
|
|