Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-27, 19:58   #29
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Jag tyckte att de kunde få lite omväxling där på internationella forumet mot alla buffliga, klumpiga amerikanska mastodontånglok.

-----

Håller på med UV-mappning just nu. Själva loket är klart, men jag har fortfarande bromsutrustningen kvar (detaljrikedomen på luftpumpen förtjänade en egen högupplöst textur tyckte jag), samt alla hjul, kolv- och slidrörelser, så halvvägs i alla fall! Ni får en liten bild på det hela också:

WIP6_uv.jpg

Bilden visar de delar av loket som är färdigmappade.


Men vad jag egentligen ville tala om i denna post var en väldigt intressant liten detalj som jag upptäckte på SJ Sa 1277, inget mindre än en gaskran! Denna skvallrar nämligen tillsammans med två lock på balansrören mellan sidotankarna och baktanken (sitter under hytten på båda sidor, kan ses på tidigare bilder i denna tråd) om SJ Sa 1277s förflutna som tenderlok(!). Bilder på denna lilla kran, samt locket som de ser ut idag på 1277 kan ni se här: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=26776

Det var nämligen så att 1277 tillsammans med ett antal andra Sa-lok tillhörde 2:a distriktet, 5:e maskinsektionen i Göteborg under 30-talet. Dessa lok användes flitigt på Bohusbanan mellan Göteborg och Strömstad ute vid västkusten. Problemet var inte att det saknas ställen att ta vatten på, utan vattnet ut mot kusten var av dåligt kvalitet, så till den grad att man beslöt att bygga om fem stycken tvåaxliga tendrar från Kd-lok till att kunna användas som extra vattentendrar till Sa-loken. Ändringarna på loken var minimala, enbart den extra gaskranen för buffertlyktorna på tendern så vitt jag vet, samt locken på vattenrören för att kunna koppla ihop vattentanken på tendern med dem på loket. Tendrarna bör ha fått vanliga buffertar i framänden och bakskärmen togs ned, eftersom Kd-loken har öppen hytt. Buffertarna gjorde att tendrarna kunde kopplas till och från Sa-loken som en vanlig vagn beroende av behov, till skillnad från vanliga tendrar som är mer bökiga att koppla loss från loket. Arrangemanget kallades Bahr-tender efter dåvarande maskiningenjör von Bahr i Göteborg.
Tendrarna användes på detta sätt från 1930 fram till 1939 då de ställdes av. De försvann helt ur listorna 1943.

Har lyckats hitta ett par bilder på Sa-lok med Bahr-tendrar:

Bild från Dingle (25 km norr om Uddevalla) med ett Sa-lok med Bahr-tender och en vitmålad kylvagn litt. Hs för transport av färsk fisk:
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAA01347

Sa-lok med tender avgår från Strömstad:
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KAFF01426

Sa-lok med tender avgår från Strömstad, passerar infartssemaforen:
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAA13176

Och så slutligen vill jag bjuda på en enda bilden av 1277 under sin ordinarie tjänst som jag har lyckats hitta hittills, vilket också av en händelse råkar vara en bild med en Kd-tender tillkopplad. Fotograferad i Strömstad:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...read&id=119485

Har beslutat att faktiskt dra gas- och oljeledningar på loket, så självfallet kommer dessa två små detaljer också att finnas på modellen!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009