Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-03, 17:18   #1
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

Tack för en mycket intressant och trevlig tråd! Jag gillar blandningen mellan bilderna och texterna!

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Har nu också lagt in HNJ ångvagn i AI sessionen:
HNJ ångvagn användes bl.a. årligen till inspektionsturer(hus- och brand tillsyn) avseende HNJ banvaktsstugor och stationer.
Intressant historia angående ångvagnen. Vet du hur länge den användes till inspektionsturer?
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre!
Ursus94 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-09-04, 05:26   #2
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 350
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ursus94 Visa inlägg
Intressant historia angående ångvagnen. Vet du hur länge den användes till inspektionsturer?
Tyvärr inte. Läser "Minnen från HNJ" av Gillis Fasth, som växte upp i en banvaktsstuga.
I berättelsen är det väldigt sparsamt med årtal.

PS. Kul att du uppskattar berättelserna.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-04, 19:04   #3
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 265
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ursus94 Visa inlägg
Tack för en mycket intressant och trevlig tråd! Jag gillar blandningen mellan bilderna och texterna!


Intressant historia angående ångvagnen. Vet du hur länge den användes till inspektionsturer?
Tillverkad av Atlas i Stockholm 1888. Den slopades och överfördes till Järnvägsmuseum 1930. Deponerades till Nässjö Järnvägsmuseum 1970 och såldes dit 1973 .
Har tyvärr inte hittat någon uppgift om hur frekvent den användes på HNJ under sin aktiva tid.

Tack för övrigt vovven för ett fantastiskt bygge. Det är mycket spännande att följa hur det fortlöper.
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-06, 05:50   #4
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 350
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mibl Visa inlägg
Tillverkad av Atlas i Stockholm 1888. Den slopades och överfördes till Järnvägsmuseum 1930. Deponerades till Nässjö Järnvägsmuseum 1970 och såldes dit 1973 .
Har tyvärr inte hittat någon uppgift om hur frekvent den användes på HNJ under sin aktiva tid.

Tack för övrigt vovven för ett fantastiskt bygge. Det är mycket spännande att följa hur det fortlöper.
Tack för uppgifterna. Att ångvagnen överfördes redan 1930 till Järnvägsmuseum kullkastade mina planer lite,
eftersom mitt scenario skulle återspegla tiden omkring 1940.
Men det spelar väl egentligen ingen större roll om ett fordon (ångvagnen) ej hör hemma i denna tidsperiod....

PS. Kan också nämna att ångvagnen reserverades av kung Oscar II och drottning Sofias besök i herresätet Hook.
Bra för drottningens hälsa = småländska höglandsluften! Användes även av kungaparet vid invigningen
av Vaggeryd-Jönköpingsbanan.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-06, 11:48   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Låt inte fakta kullkasta dina planer! Låt fantasin regera!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 05:01   #6
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 350
Standard

Här ilar 3-cylindriga "Tösken" (Halmstad dialekt) fram emot Landeryd från Skeppshult hållet.
Varför det kallades så berodde på att loken (4 st) tillverkades av Hanomag i Tyskland 1922:




Den tidens "Train Spotter" står på vakt utanför Landeryd och då kanske i väntan på HNJ Snabbvagn:



Ett överhettar HNJ G8 lok (4 stycken byggdes 1908 av Atlas) dragandes ett godståg med trä från Fegen Sågverk till Halmstad bromsar in vid infarten till
världsmetropolen Åhylte utefter Kinnared-Ätran banan. Lägg märke till banvaktsstugan i mitten av bilden, som också tjänade som gods expedition. Plåtstins användes!



I Åhylte fanns även en lastkaj:


vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-23, 13:38   #7
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 901
Standard

Väldigt snyggt vovven!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-28, 05:17   #8
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 350
Standard

Tack, Jockes!

Här följer en kul och intressant historia om den årliga hus- och brandtillsynen vid HNJ med ångvagnen.
Den utgick på våren från Halmstad. Färden gick till Nässjö och så tillbaka till Vaggeryd för färd emot Jönköping.
Ner igen till Landeryd och upp till Falköping.
Vidare till Reftele-Gislaved, Kinnared-Ätran och slutligen Torup-Rydöbruk.

Den läsvärda artikeln finns här:

http://banvakt.se/artiklar/hus--och-...pa-1910-talet/
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009