|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
Tack för en mycket intressant och trevlig tråd! Jag gillar blandningen mellan bilderna och texterna!
![]() Intressant historia angående ångvagnen. Vet du hur länge den användes till inspektionsturer?
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 350
|
Citat:
I berättelsen är det väldigt sparsamt med årtal. PS. Kul att du uppskattar berättelserna. |
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Medlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 265
|
Citat:
Har tyvärr inte hittat någon uppgift om hur frekvent den användes på HNJ under sin aktiva tid. Tack för övrigt vovven för ett fantastiskt bygge. Det är mycket spännande att följa hur det fortlöper.
|
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 350
|
Citat:
eftersom mitt scenario skulle återspegla tiden omkring 1940. Men det spelar väl egentligen ingen större roll om ett fordon (ångvagnen) ej hör hemma i denna tidsperiod.... PS. Kan också nämna att ångvagnen reserverades av kung Oscar II och drottning Sofias besök i herresätet Hook. Bra för drottningens hälsa = småländska höglandsluften! Användes även av kungaparet vid invigningen av Vaggeryd-Jönköpingsbanan. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Låt inte fakta kullkasta dina planer! Låt fantasin regera!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 350
|
Här ilar 3-cylindriga "Tösken" (Halmstad dialekt) fram emot Landeryd från Skeppshult hållet.
Varför det kallades så berodde på att loken (4 st) tillverkades av Hanomag i Tyskland 1922: ![]() Den tidens "Train Spotter" står på vakt utanför Landeryd och då kanske i väntan på HNJ Snabbvagn: ![]() Ett överhettar HNJ G8 lok (4 stycken byggdes 1908 av Atlas) dragandes ett godståg med trä från Fegen Sågverk till Halmstad bromsar in vid infarten till världsmetropolen Åhylte utefter Kinnared-Ätran banan. Lägg märke till banvaktsstugan i mitten av bilden, som också tjänade som gods expedition. Plåtstins användes! ![]() I Åhylte fanns även en lastkaj: ![]()
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 901
|
Väldigt snyggt vovven!
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 350
|
Tack, Jockes!
Här följer en kul och intressant historia om den årliga hus- och brandtillsynen vid HNJ med ångvagnen. Den utgick på våren från Halmstad. Färden gick till Nässjö och så tillbaka till Vaggeryd för färd emot Jönköping. Ner igen till Landeryd och upp till Falköping. Vidare till Reftele-Gislaved, Kinnared-Ätran och slutligen Torup-Rydöbruk. Den läsvärda artikeln finns här: http://banvakt.se/artiklar/hus--och-...pa-1910-talet/ |
|
|
|