![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Jag håller med. Våra lok är hyfsat realistiska om det inte vore för en sak och det är troligen inte ert fel. Jag kör bara ånglok och oavsett om jag använder de utmärkta Sb, E2 eller Lennarts fina ånglok så slirar dom inte som i verkligheten. Hade vi i verkligheten det greppet hela tiden så vore det bra men så är det inte.
Jag har en del bilder på hur jag gjort sträckan men dom är för stora för detta forum så jag måste vid tillfälle förminska dom. GDJ ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag är trafikchef på museiföreningen Gefle-Dala Jernväg och har tillgång till allt roligt som finns i Falun. ![]() /Pursche
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Vi börjar med att lägga ut 92 st tiles och justerar höjden på dom efter ’möh’ i listan nedan. Listan på stationerna och andra lastplatser är som följer.
Trafikplats Anmärkning Gä Gävle C Km 0, 2möh Tolvfors Km 4, 24möh Hg Hagaström Km 5, 32möh Vb Valbo Km 9, 45möh Kak Kallbäck Km 11, 50möh Håde Håde Km 13, 63möh Fb Forsbacka Forsbacka Km 16, 63möh Margretehill Jädran Km 21, 63möh Snv Sandviken Km 23, 70möh Kgd Kungsgården Km 32, 64möh Myre Myre Km 34, 64möh Sv Storvik Km 38, 72möh Öfre Storvik Km 40, 78möh Gad Granstanda Km 47, 172möh Robertsholm Km 53, 185möh Hfr Hofors Km 55, 167möh Kor Korsån Km 59, 176möh Born Born Km 63, 184möh Lsj Långsjön Km 65, 182möh Lottbo Km 68, 182möh (km70, 198möh) Ryg Ryggen Km 74, 213Möh Filö Fisklösen Km 78, 196möh Hoö Hosjö Km 84, 116möh Koä Korsnäs Km 87, 111möh Fln Falun C Km 92, 112möh ......
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
På bilden ser ni tile med rätt höjd, Det är som sagts 92 st västerut från Gävle. Tittar man på kartan så ligger Gävle, Falun och även Malung på samma breddgrad i princip. Var 10e tile så har jag lagt till två tiles norrut och söderut för att hålla räkningen. Dessa räcker till att börja med.
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
För att få till terrängen använder jag nu ”randomise terrain tool” för att få lite mer höjder och gropar. De tiles ni ser på sidorna är bara för att hålla reda på var jag är.
Det vi nu ser är startpositionen Gävle gamla bangård 2 meter över havet. Det vi först inte ser är storleken på dessa kullar och sänkor. ”add random scenery” hjälper mig med detta och jag lägger ut en del träd. Jag använder de skogsdungar som vi har på STLs hemsida men först sparar jag även denna som en egen rutt med tilläggsnamnet _Hills. Dessa kan nu läggas ut på hemsidan så vem som helst kan ladda hem och ha en bas att jobba på. 92 tiles i öst-västlig riktning. Det är bara att börja bygga. Jag lägger även till några små gårdar. Som ni ser så har jag gjort detta med träd och gårdar i en egen layer som jag kan stänga under arbetet om jag vill. Om man nu inte har en förebild att jobba efter så kan man med fördel använda ’add random scenery’ och lägga ut några olika sorters industrier efter banan. Sedan får man bygga spår och bangårdar för att länka ihop dessa. Bygger man då efter hur naturen ser ut, men med små justeringar, så kan man få intressanta banor. Jag har dock inte detta problem utan jag får leta i kartor, hemsidor och gamla bilder för att få ihop mitt GDJ. Berg och Vatten justerar jag nu. Fortsättning följer....
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 399
|
![]()
Trevlig projekt du har startat. Tittade på bilden där du lagt ut baseboards, eller tiles som du kallar dem, efter varandra och höjt dem allteftersom.
Vad jag saknar, och kanske fler med mig, är att man redan från början kan lägga in en tile med en viss höjd. Då slipper man hela tiden starta från noll och höja marken. Alltså när jag lägger till ett baseboard intill en redan befintlig, som exempelvis ligger på 200 m, så går markören som en hiss ner till grundnivån, noll meter. Sedan får man fylla upp med mark till 200 vilket skulle underlätta om marken redan var inställd på 200 m vid tilläggandet. Ett annat knep är annars att lägga en spline, ledning, väg, räls eller liknande, från kant till kant och sedan höja den till önskad nivå i ena änden. Därefter använder jag verktygen för spline respektive mark och finjusterar, drar utåt sidorna. Någon som har bättre tips och råd? Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Jag beräknar faktiskt inte spårlängderna, det är inte så noga. Jag använder Eniro-kartan och tittar på historiska kartan för att få en överblick. Sedan använder jag olika sidor på internet om GDJ som visar spårplaner osv. Bara det att söka på Gävles gamla hamn och sedan titta på alla bilder fick mig att drömma mig bort i över en timme. Där ser man också hur otroligt mycket som hände mellan 1895 och 1910. På bara 15 år alltså.
Jag önskade mig också att man kunde sätta basebords-höjd direkt. Den annan sak jag saknar är en längdmätare som visar hur långt spår jag lägger ut i realtid längst upp eller längst ned. För det finns väl inte?
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Någon sådan längdmätare har jag inte hört talas om. Däremot har Baloo406 vidarebefordrat en längdmätare med vissa bestämda mått (exempelvis 1 km, ½ km, 250 m och 100 m). Ländmätaren följer kurvor och höjder. Mycket användbar.
Finns intresse återkommer jag med beskrivning. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Sandviken 1914, att jämföra med ritningen på länken....
http://www.bangardar.se/filer/ritnin...4_J2_-0408.jpg
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Drivhjulen slirar sällan i verkligheten vid start.
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
![]() Men vad verkligen saknas är de visuella och auditiva aspekterna. Om hjulen släpper vill man ju se hjulen spinna och höra maskineriet rusa! Detta borde vara något som de kan implementera i framtiden. Tyvärr kanske inte högst upp på prioritetslistan, men vi får väl se vad nästa Trainz har att erbjuda! ![]() Citat:
Men en duktig ångloksförare känner sitt lok och vet hur mycket hen kan plocka ur maskinen rent kraftmässigt innan man tappar greppet och bör därför nästan aldrig få maskinen att slira. Men är det halt och man har ett tungt tåg som ska dras igång i uppförsbacke så är det nog lätt att trilla över gränsen. Men jag skulle säga att det är sällan man märker av som passagerare att det börjar slira. En förare har full koll och känner precis när det släpper så att hen kan lätta på regulatorn och få grepp innan de flesta ens upptäckt att det slirade från första början. ![]() Jag vet att jag sett ett bra klipp på Youtube när E2 1333 drar igång ett tåg i Landeryd, tror jag det var, en småregnig Tågdagarna. Där kan man precis höra att loket tappar greppet och börjar rusa maskineriet, men jag hade själv inte tänkt på det om inte någon annan kommenterat på det! ![]() Väldigt intressant ämne det här måste jag säga! Klassisk mekanik möter verkligheten. Fysik när den är som bäst! Men det här borde kanske en trafikchef ha bättre koll på än en fåtöljrallare som aldrig satt sin fot i ett påeldat ånglok... ![]() --- Ursäktar för en lätt urspårad tråd, åter till ordningen! ![]() Mycket intressant metod för banbygge! Hur gör du sedan med spårläggning rent lutningsmässigt? Använder du de lutningsvärden du kan räkna ut baserat på en hoptryckt veklighet, eller kör du på frihand? ![]()
__________________
-k- |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Först kör jag på frihand och lägger ut rälsen. Sedan vet jag på ett ungefär hur om dessa tiles går uppåt eller nedåt så när rälsen ligger så går jag in och ger dom X-antal % (från 0 till 2% ungefär. Sedan är det bara att klicka framför varje splinestart så justeras spåret. När allt är klart så justerar man enkelt underlaget och får 'naturliga skärningar eller uppbyggda banvallar. Bilder kommer på detta.
Det roliga med att börja i Gävle som är startplats för banan är att det är hur många spår som helst. De första 50 åren eller så så lades räls ut helt efter eget huvud för att det skulle passa just dennes ångsåg eller liknande upplag. Tittar man på spårplan för 1900 och 1915 så tror man att det är två olika världar så hur jag än lägger spåren skulle dom kunnat ha legat just så som jag gjort. ![]() http://www.bangardar.se/filer/ritnin...4_J2_-0386.jpg Denna skall jag försöka gå efter till att börja med. Som ni ser så blir de byggda spåren längst till vänster längre än verkligheten medans de till höger passa bättre enligt förebilden på länken. Alla dessa ligger fast instöllda på 2möh så att jag kan lägga ut en "Slab" under för att bygga hamnen http://www.gavle.se/PageFiles/151391...holmen-440.jpg Det där får räcka för ikväll. Nu är det tre dagars jobb innan jag kan sitta och leka igen. M v h Hans Pursche
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Intressant projekt, kan bara önska lycka till
![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
|
![]()
Gävle.
Allting började i Gävle. All materiel och rullande material köptes in från Storbritannien och kom med båt till hamnen. Första loket som köptes in var ett begagnat lok som döptes till 'Norden'. När denna kom till Gävle med fraktskepp så var skeppet för djupgående för att kunna gå direkt in till hamnen. Man fick lyfta över den på en pråm en bit ut för att sedan få in loket och allt material till hamnen. I mitten av 1800-talet så bör detta ha varit en spännande operation. Att bygga upp Gävle är en stor uppgift. Förutom GDJ så förbands ett antal andra järnvägar i Gävle år 1910 och alla hade sin egen godsbangård. Personbangården med plattformar och station användes av samtliga men ägdes alltid av GDJ. Följande anslutningsbanor fanns vid denna tid med Gävle: 1874 så anslöts Uppsala – Gefle Järnväg (UGJ). UGJ hade en bangård söder om GDJ-banan som anslöts. "Nya" Centralstationen i Gefle byggdes 1876-1877. 1884 öppnades Gefle – Ockelbo järnväg och anknöts Norr om Gävle med spår under GDJ för att komma förbi personbangården och vidare till UGJ. UGJ stod för driften från trafikstart. År 1901 öppnades Sala- Gysinge – Gefle Järnväg. Sammanslutningen skedde vid Hagaströms station och det är därför vi idag har dubbelspår mellan Gävle och Hagaström. Oskustbanan mot Sundsvall slipper jag i alla fall då den byggdes först 1927. Stallområdet Västerut är GDJs och söder om den skall verkstaden byggas upp. Gävleån och personbangården är just nu lite för långt söderut jämfört med var hamnen är placerad. Tror jag......
__________________
M v h /Pursche Senast redigerad av Pursche den 2017-11-01 klockan 08:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
|
![]()
Jag har hittat en länk till första loket.
http://www.historiskt.nu/normalsp/gd...gdj_lok_4.html Troligen byggt 1841. Det är 24 år innan Borlänge (där jag bor) "föddes" och blev något annat än en lite by med 4 bondgårdar inträngd mellan Domnarfvet och Stora Tuna Socken. Jag blir lite imponerad av hela historien om GDJ. ![]()
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |