Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-06, 16:02   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

N3V har presenterat ytterligare en spännande feature som förhöjer kvaliteten något. Det handlar om Parallax Mapping. Detta är en teknik som utökar bump/normalmapping. Bump eller normal mapping (det är i princip samma sak, använder sig bara av olika typer av data i texturerna) används ju för att skapa illusionen av ojämnheter på en platt polygon. Detta är effektivt för till exempel nitarna på ett ånglok eller springorna i en träpanel eller tegelvägg. De skulle inte kunna modelleras ut med polygoner allesammans, utan normal-mapping ger där ett hyfsat bra resultat.

Ett av problemen med bump/normal mapping är att det bara fungerar om man betraktar ytan rakt på. Börjar man kolla från sidan så ser man ofta att det är fake:at med texturer, särskilt där höjdskillnaderna är ganska stora som på tegelväggar. Med parallax mapping använder man sig av en kombinerad normal+height map (RGB är normal map och Z är height i texturen) och tar hänsyn till det djup som texturen ger. På så sätt kan man räkna ut hur ytan hade sett ut om den inte varit platt och på så sätt en mer övertygande illusion av detaljrikedom på en platt polygon.

https://www.youtube.com/watch?v=sc88LbVCY18

I videon ser vi vanlig normal mapping som Trainz har idag till höger, vilket ser ganska okey ut när man kollar rakt mot väggen, men inte från en vinkel. Till vänster har vi det nya parallax mapping. Notera att detta alltså är helt plana polygoner vi kollar på! Det är alltså fyra trianglar vi ser, inget mer! Ser man dem rakt på är skillnaderna inte stora, men ser man dem från sidan så syns fördelarna med parallax mapping tydligt.
Själv blev jag väldigt imponerad av hur de kunde få byggnaden bakom att sticka fram genom springorna i teglet i den egentligen platta polygonen! Imponerande!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-12-03, 18:37   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Senaste nytt om den kommande versionen av Trainz, vilken verkligen börjar arta sig till att ta ett ordentligt kliv framåt!

Denna gången handlar det om ett nytt sätt att placera ut gräs. Förut fick vi ju göra det med hjälp av splines. I nästa version av Trainz har de tagit hjälp av utvecklare på NVIDIA för att implementera en av deras programvaror, kallad Turf Effects. Dessa grässtrån kommer att kunna definieras med ett antal parametrar och "målas ut", likt hur vi gör med marktexturer idag. Gräsbladen har också enkel LOD med hjälp av tessellation som utförs på grafikkortet, vilket gör det mycket effektivt.

Om jag förstår saken rätt så finns det även funktioner för att få grässtråns färg att anpassa sig till marktexturens färg, så gräsets färg följer med i övergångar mellan marktexturer.

Turf effects ska även ha funktioner för simulering av gräs, hur mycket sådana saker som kommer implementeras i Trainz återstår att se.

Läs mer och se lite bilder på tidiga experiment:
https://forums.auran.com/trainz/cont...ping-in-Trainz
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-09, 18:56   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Vet inte om det intresserar någon att rapportera om uppdateringarna till nästa Trainz-version, men jag fortsätter utifall att någon skulle hitta något intressant.

Veckans rapport visar upp fler exempel på hur de nya Parallax/Height-mapped ground textures kommer att se ut. Ser ut att kunna bli riktigt bra, när stenar i marken faktiskt poppar upp ovan den plana markytan.
Notera att detta fortfarande "bara" är samma plana yta vi tittar på. Det är inte miljontals polygoner som ritas ut, utan en plan yta med en height-map som man med en klurig parallax-mapping algoritm räknar ut hur den rör sig i djupled.

https://www.youtube.com/watch?v=vUWSjX3A0iU
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-09, 19:15   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Dina analyser och rapporter om detta intresserar oss (mig) synnerligen.
Vi kanske äntligen får ett Trainz utan "hick-ups" och "stutter" med "skitsnygg" och snabb grafik. Jag håller tummarna !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-10, 12:58   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Verkar som att man slipper "odla" så mycket gräs i fortsättningen .
Ser onekligen bra ut också.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-11, 12:42   #6
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 399
Standard

Jodå, jag (och säkert fler) följer upp denna tråd med stort intresse. Tack för din rapportering och förklaringar om utvecklingen av spelet.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2017-12-11 klockan 12:51.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009