Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-23, 10:22   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NEBO Visa inlägg
Jag har samma fel som Nisse i två banor som jag byggt i Trainz 12. När det inträffar så kommer man inte in i TANE. Men efter ett tag verkar det som att spelet reparerar sig själv och banan går att använda. I bland fungerar STL Fällbom den första varianten men inte den vädrade. Jag kämpar vidare med TANE och njuter när det funkar och det gör det som regel.
Sett ur DEM-synpunkt är 2010 klart bättre än 2012. Jag har märkt att efter lite jobb på banan och sparad ändras det gamla kuidnumret automatiskt till en kuid:2-a. Då kan man få dubbla banor i Content; dels den gamla, dels den nya.Jag tog bort den gamla banan oc h använder nu bara kuid:2-banan.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 12:07   #2
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
Standard

Tack för gnället - jag har också problem med just Fällbommen i vägskyddet.
TANE ballar ur och försvinner.

Jag gör en återstart med 1. först CM och upptäcker att banan är Open for Edit,
2. Submittar detta.
3. Kör en Rebuild databasen (igen) och
4. startar TANE på nytt. Det brukar gå igång efter två-tre försök. Så ska det naturligtvis inte vara.

En liten sak: Vanligtvis när jag sätter ut en fällbom så är den i uppfällt läge. MEN När jag sätter ut fällbommen så är den i nedfällt läge (!). Sedan när jag konfigurerar den, så ställs den i upprätt läge.
Efter några krascher och återstarter så får jag igång spelet och gör en testkörning. Bommar och allt fungerar fint. Men så kraschar hela skiten igen.

En grej till: Varför får jag en krasch? Tittar på My content och ser att banan fått ett tillägg: en ny session (eller vad det nu är) som jag inte skapat. Och det märkliga: Den har build lägre än 3.5. Därför blir det krascher? Men vaddå... Det är ju inte jag som skapat problemfilen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg CM version noll.jpg (129.4 KB, 94 visningar)
Filtyp: jpg Resultat rebuild database.jpg (180.6 KB, 93 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 12:26   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Angående DEM-karta. Så är det ju två BMP-bilder som man sparar från RadioMobil och görs om via Hog, för att sen läggas in i Trainz.

En för själva formningen utav landskapet och en med själva kartbilden.

Är det någon, som har kommit på. Hur man tar bort själva kartbilden, när man har fixat till med målning och annat i landskapet.

Den behövs ju inte, när allt sedan är klart. Som BMP-bild, så tar den ju mycket utrymme och borde gå att tas bort på något sätt när allt är färdigt. Är ju helt onödigt, att den ligger kvar under marktexturerna och ta onödigt utrymme.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 15:09   #4
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
Standard

Hej!
Jag skrev i en annan tråd om hur T:ANE fungerar när man öppnar en bana och man får upp en ruta som frågar om man vill "Use changes" eller "revert changes" så det tänker jag inte upprepa, men går att läsa här:
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...664#post310664 post #2.

Jag har aldrig haft några problem med Fällbommarna. Och att säga att det är ett identifierat fel när inte alla har samma problem är lite väl magstarkt!
En fundering som jag fick är om ni som har dessa problem kanske använder en version av fällbommarna som är före T:ANE, men är skeptiskt till att så är fallet eftersom det är ett helt paket som laddas ner och installeras.

När något sker, så som Nisse beskriver det, så brukar det betyda att någonting i scriptet arbetar mot ett objekt (i script-termer) som inte är initierat än. Vilket i så fall STL gänget får kika på!
Men kan förklara lite, om jag skriver så här:
Kod:
HB_Signal mySignal; eller HB_Signal mySignal = null;
mySignal = cast<HB_Signal>Router.GetGameObject("C 21");
Om jag försöker använda mySignal i någon av de varianterna från den första raden så kommer Trainz att krascha eftersom jag försöker arbeta med ett objekt som inte har någon referens i minnet.
Den andra raden försöker skapa ett HB-Signal objekt genom att hämta ett objekt med namnet "C 21" och sedan göra om det till ett objekt av typen HB_Signal, om det lyckas så kommer jag att kunna arbeta med objektet om det inte lyckas så blir effekten samma som del två på rad ett.
Om man vill vara säker på att alltid arbeta med giltiga objekt, så ska man infoga följande rad innan man arbetar med objekten:
Kod:
if (mySignal)
{
 arbeta med mySignal
}
Om mySignal är null eller inte är ett objekt så blir if-satsen "false" och mySignal kommer inte att orsaka krascher inom detta segment.


Eftersom jag håller på och scriptar och testar mängder med saker så kraschar T:ANE emellanåt ganska frekvent under den processen men det är omöjligt för mig att veta om det bara är mina "hyss" som påverkar "krasch-frevensen" eller om det också ligger hos T:ANE (tror mest på det första).
Efter senaste hotfixen så fick jag "TimeOut errors" hos mitt stations-objekt som sköter om skapandet av rörelsevägar och då har också krascherna ökat. När jag nu har ägnat några dagar åt att laborera med att lösa "TimeOut errors", vilket innebär att felen måsta uppstå för att kunna jämföra olika lösningar, så är krascherna ganska frekventa, men inte konstanta!

Min fundering(tro) är att vissa av de felen som genereras av T:ANE kan orsaka krascher, t.ex. "timeouts", kanske kan även "Message overflow" kan göra samma sak som ju är ett dokumenterat problem med STL:s signalsystem.


Jag är väldigt skeptiskt till att DEM-kartan skulle påverka fällbommarna på något vis om det inte är gamla objekt som följer med och som inte fungerar friktionsfritt med T:ANE.

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Tack för gnället - jag har också problem med just Fällbommen i vägskyddet.
TANE ballar ur och försvinner.

Jag gör en återstart med 1. först CM och upptäcker att banan är Open for Edit,
2. Submittar detta.
3. Kör en Rebuild databasen (igen) och
4. startar TANE på nytt. Det brukar gå igång efter två-tre försök. Så ska det naturligtvis inte vara.
Jag skulle vara försiktig med att submitta banan när den är öppen efter en krasch! Risken kan vara att du får med korrupta objekt eller inställningar som kan skapa problem senare eftersom du inte vet vad som har hänt med banan som blev "open for edit" i och med kraschen.

"Rebulid database" brukar oftast ske automatiskt hos mig efter en krasch, dock inget fel att göra det om man har haft problem eller installerat många saker.

Oftast så har krascherna skett var fjärde femte upstart av banan. Eftersom det är min demobana så tror jag att jag är skyldig till de flesta (alla!) krascher.

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
En liten sak: Vanligtvis när jag sätter ut en fällbom så är den i uppfällt läge. MEN När jag sätter ut fällbommen så är den i nedfällt läge (!). Sedan när jag konfigurerar den, så ställs den i upprätt läge.
Efter några krascher och återstarter så får jag igång spelet och gör en testkörning. Bommar och allt fungerar fint. Men så kraschar hela skiten igen.

En grej till: Varför får jag en krasch? Tittar på My content och ser att banan fått ett tillägg: en ny session (eller vad det nu är) som jag inte skapat. Och det märkliga: Den har build lägre än 3.5. Därför blir det krascher? Men vaddå... Det är ju inte jag som skapat problemfilen.
Krascherna kan bero på många olika saker, tyvärr så beror det många gånger på handhavande fel eller på felaktiga objekt. Ett problem med att hitta orsaken till krascherna är att de kan bero på sekundära orsaker, och endast sker när en viss sekvens är uppfylld och sådana krascher är väldigt svåra att felsöka. T.ex om en krasch sker på samma ställa alltid är det lätt att ringa in problemet men sker en av tio gånger så blir det genast mycket svårare! Ett förslag kan vara att bygga i lager så att man kan gömma objekt och på så sett ringa in problemen lättare.

Filerna skapas av T:ANE, vad de ska användas till kan man ju undra över men antagligen så innehåller de information om den data som man skulle vilja använda efter kraschen men som utav någon outgrundlig anledning inte går att använda eftersom "use changes" tar bort stora(alla) delar av banan.
Filerna skapar inga nya krascher och kan tas bort (jag brukar göra nya objekt av de så småningom).
Om du skulle göra en submitt på en sådan fil, så kommer den att bli "faulty" eftersom KIND "unknown" inte finns. Build numret blir 1.3 vilket är det lägsta numret som är giltigt i Trainz.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 16:54   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Fällbommen ligger i routen, men inte i sessionen. där samtliga vägskyddsobjekt ligger uppradade, alltså frånsett den saknade fällbommen. I routen är vägskyddet komplett.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 17:25   #6
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
Standard

Jag går inte och lägger all skuld på Vägbommarna, men något skumt är det som både Nisse och jag drabbats av. Att det fungerar för er andra säger jag "så bra då". Faktum är att det har fungerat mycket bra tidigare men som en blixt från en klar himmel så "slocknar" programmet när det kommer till STL-X bommarna, tyvärr.

Jag stoppade in mitt USB-minne med den senast sparade banan (som CDP) i min reservlaptop och där öppnades banan !!. Så med banan aktiv i min reservdator klickade jag för att placera ut en o-vädrad bom, bara för att se om det är någon skillnad. Då slocknade progrmmet !!

Så vad ska jag tro.
På bilderna, tagna i min reservlaptop innan den nya kraschen syns vädrade bommar, dock nere ... vilket är ovanligt. När de placeras ut brukar de stå uppåt.
Direkt efter det försökte jag placera ut en bom - då la' TANE av.

Tilläggas kan att vägskyddet inte är konfigurerat helt ut, saknar vägskyddsnamn etc.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg JVG kors 1.jpg (80.2 KB, 107 visningar)
Filtyp: jpg JVG kors 2.jpg (74.3 KB, 108 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 17:48   #7
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
Standard

Kan vara det som är problemet, eftersom objekten som ingår i vägskyddet länkas via vägskyddets namn. Om en sådan referens saknas och objekten inte är skyddade i scriptet så kommer anropen att ge en krasch.

Tyvärr så sparas inte datan i ruttlagret utan i sessionslagret så även fast man har namngett vägskyddet när den skapas i rutten så finns inte namnet nästa gång man går in i rutten, dock så verkar länken mellan objekten finnas.

Jag namnger alltid vägskydden och har aldrig haft dessa krascher!

Testa att namnge enligt korvtigers manual och se om det inte löser problemet.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 18:26   #8
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Så med banan aktiv i min reservdator klickade jag för att placera ut en o-vädrad bom, bara för att se om det är någon skillnad.
Den enda skillnaden mellan en vädrad och ovädrad (original) bom är, förutom kuid numren, bara texturerna, så det ska inte spela någon roll vilken man använder.

Jag har redan en drös fungerande vägskydd på min stora rutt, men testade alldeles nyss att placera ut kompletta vägskydd (inkl. namngivning) i några andra olika rutter, men lyckades inte få spelet att krascha någon enda gång.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 19:33   #9
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
Standard

Tack för all information.

Jag kan jag upplysa om att HELA vägskyddsystemet i Bensland har pajat.
Detta har hänt någon gång under den långa resan från tidigare krascher och nya. Listan med alla vägskyddsnamnen gick förlorad för länge, länge sedan.
Den är tom! De vägskydd som finns utplacerade har således ingen som helst funktion och har inte haft det på länge. Orsaken är att eventuella sessioner är sedan länge borta.

Jag har hela tiden arbetat i ruttläge och har inga sessioner.
Arbetar endast i routelayer med inriktning på landskapet, hus, vegetation och sådant. Allt som har med vägskydd och signaler har jag tänkt arbeta med senare. Det var när jag nu började pilla på det som det började spöka.

Jag vill riva allt som har med vägskydd och signaler att göra och sedan återskapa dessa. Gärna efter ett mer "riktigt" signalsystem, istället mitt påhittade. Kanske jag ska inrikta mig på att lägga alltsammans i ett sessionslager? Fast jag förstår egentligen inte riktigt vitsen med det, för jag ser en signalstolpe som ett objekt längs banvallen (i naturen), inte i en session som är föränderlig.

EDIT: Jag har fått en ny krasch nu, även då jag börjat ange namn på vägskyddsobjekten så - det var inte så enkelt fel som vi trodde. Nu tar jag en tids time out för TANE är obyggbart - igen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg No name.jpg (197.6 KB, 99 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2018-03-23 klockan 21:03.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009