![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
|
![]()
Tack för gnället - jag har också problem med just Fällbommen i vägskyddet.
TANE ballar ur och försvinner. Jag gör en återstart med 1. först CM och upptäcker att banan är Open for Edit, 2. Submittar detta. 3. Kör en Rebuild databasen (igen) och 4. startar TANE på nytt. Det brukar gå igång efter två-tre försök. Så ska det naturligtvis inte vara. En liten sak: Vanligtvis när jag sätter ut en fällbom så är den i uppfällt läge. MEN När jag sätter ut fällbommen så är den i nedfällt läge (!). Sedan när jag konfigurerar den, så ställs den i upprätt läge. Efter några krascher och återstarter så får jag igång spelet och gör en testkörning. Bommar och allt fungerar fint. Men så kraschar hela skiten igen. En grej till: Varför får jag en krasch? Tittar på My content och ser att banan fått ett tillägg: en ny session (eller vad det nu är) som jag inte skapat. Och det märkliga: Den har build lägre än 3.5. Därför blir det krascher? Men vaddå... Det är ju inte jag som skapat problemfilen.
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Angående DEM-karta. Så är det ju två BMP-bilder som man sparar från RadioMobil och görs om via Hog, för att sen läggas in i Trainz.
En för själva formningen utav landskapet och en med själva kartbilden. Är det någon, som har kommit på. Hur man tar bort själva kartbilden, när man har fixat till med målning och annat i landskapet. Den behövs ju inte, när allt sedan är klart. Som BMP-bild, så tar den ju mycket utrymme och borde gå att tas bort på något sätt när allt är färdigt. Är ju helt onödigt, att den ligger kvar under marktexturerna och ta onödigt utrymme.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
|
![]()
Hej!
Jag skrev i en annan tråd om hur T:ANE fungerar när man öppnar en bana och man får upp en ruta som frågar om man vill "Use changes" eller "revert changes" så det tänker jag inte upprepa, men går att läsa här: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...664#post310664 post #2. Jag har aldrig haft några problem med Fällbommarna. Och att säga att det är ett identifierat fel när inte alla har samma problem är lite väl magstarkt! En fundering som jag fick är om ni som har dessa problem kanske använder en version av fällbommarna som är före T:ANE, men är skeptiskt till att så är fallet eftersom det är ett helt paket som laddas ner och installeras. När något sker, så som Nisse beskriver det, så brukar det betyda att någonting i scriptet arbetar mot ett objekt (i script-termer) som inte är initierat än. Vilket i så fall STL gänget får kika på! Men kan förklara lite, om jag skriver så här: Kod:
HB_Signal mySignal; eller HB_Signal mySignal = null; mySignal = cast<HB_Signal>Router.GetGameObject("C 21"); Den andra raden försöker skapa ett HB-Signal objekt genom att hämta ett objekt med namnet "C 21" och sedan göra om det till ett objekt av typen HB_Signal, om det lyckas så kommer jag att kunna arbeta med objektet om det inte lyckas så blir effekten samma som del två på rad ett. Om man vill vara säker på att alltid arbeta med giltiga objekt, så ska man infoga följande rad innan man arbetar med objekten: Kod:
if (mySignal) { arbeta med mySignal } Eftersom jag håller på och scriptar och testar mängder med saker så kraschar T:ANE emellanåt ganska frekvent under den processen men det är omöjligt för mig att veta om det bara är mina "hyss" som påverkar "krasch-frevensen" eller om det också ligger hos T:ANE (tror mest på det första). Efter senaste hotfixen så fick jag "TimeOut errors" hos mitt stations-objekt som sköter om skapandet av rörelsevägar och då har också krascherna ökat. När jag nu har ägnat några dagar åt att laborera med att lösa "TimeOut errors", vilket innebär att felen måsta uppstå för att kunna jämföra olika lösningar, så är krascherna ganska frekventa, men inte konstanta! Min fundering(tro) är att vissa av de felen som genereras av T:ANE kan orsaka krascher, t.ex. "timeouts", kanske kan även "Message overflow" kan göra samma sak som ju är ett dokumenterat problem med STL:s signalsystem. Jag är väldigt skeptiskt till att DEM-kartan skulle påverka fällbommarna på något vis om det inte är gamla objekt som följer med och som inte fungerar friktionsfritt med T:ANE. Citat:
"Rebulid database" brukar oftast ske automatiskt hos mig efter en krasch, dock inget fel att göra det om man har haft problem eller installerat många saker. Oftast så har krascherna skett var fjärde femte upstart av banan. Eftersom det är min demobana så tror jag att jag är skyldig till de flesta (alla!) krascher. Citat:
Filerna skapas av T:ANE, vad de ska användas till kan man ju undra över men antagligen så innehåller de information om den data som man skulle vilja använda efter kraschen men som utav någon outgrundlig anledning inte går att använda eftersom "use changes" tar bort stora(alla) delar av banan. Filerna skapar inga nya krascher och kan tas bort (jag brukar göra nya objekt av de så småningom). Om du skulle göra en submitt på en sådan fil, så kommer den att bli "faulty" eftersom KIND "unknown" inte finns. Build numret blir 1.3 vilket är det lägsta numret som är giltigt i Trainz. mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Fällbommen ligger i routen, men inte i sessionen. där samtliga vägskyddsobjekt ligger uppradade, alltså frånsett den saknade fällbommen. I routen är vägskyddet komplett.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
|
![]()
Jag går inte och lägger all skuld på Vägbommarna, men något skumt är det som både Nisse och jag drabbats av. Att det fungerar för er andra säger jag "så bra då". Faktum är att det har fungerat mycket bra tidigare men som en blixt från en klar himmel så "slocknar" programmet när det kommer till STL-X bommarna, tyvärr.
Jag stoppade in mitt USB-minne med den senast sparade banan (som CDP) i min reservlaptop och där öppnades banan !!. Så med banan aktiv i min reservdator klickade jag för att placera ut en o-vädrad bom, bara för att se om det är någon skillnad. Då slocknade progrmmet !! Så vad ska jag tro. På bilderna, tagna i min reservlaptop innan den nya kraschen syns vädrade bommar, dock nere ... vilket är ovanligt. När de placeras ut brukar de stå uppåt. Direkt efter det försökte jag placera ut en bom - då la' TANE av. Tilläggas kan att vägskyddet inte är konfigurerat helt ut, saknar vägskyddsnamn etc.
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
|
![]()
Kan vara det som är problemet, eftersom objekten som ingår i vägskyddet länkas via vägskyddets namn. Om en sådan referens saknas och objekten inte är skyddade i scriptet så kommer anropen att ge en krasch.
Tyvärr så sparas inte datan i ruttlagret utan i sessionslagret så även fast man har namngett vägskyddet när den skapas i rutten så finns inte namnet nästa gång man går in i rutten, dock så verkar länken mellan objekten finnas. Jag namnger alltid vägskydden och har aldrig haft dessa krascher! Testa att namnge enligt korvtigers manual och se om det inte löser problemet. mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]() Citat:
Jag har redan en drös fungerande vägskydd på min stora rutt, men testade alldeles nyss att placera ut kompletta vägskydd (inkl. namngivning) i några andra olika rutter, men lyckades inte få spelet att krascha någon enda gång.
__________________
Ekan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
|
![]()
Tack för all information.
Jag kan jag upplysa om att HELA vägskyddsystemet i Bensland har pajat. Detta har hänt någon gång under den långa resan från tidigare krascher och nya. Listan med alla vägskyddsnamnen gick förlorad för länge, länge sedan. Den är tom! De vägskydd som finns utplacerade har således ingen som helst funktion och har inte haft det på länge. Orsaken är att eventuella sessioner är sedan länge borta. Jag har hela tiden arbetat i ruttläge och har inga sessioner. Arbetar endast i routelayer med inriktning på landskapet, hus, vegetation och sådant. Allt som har med vägskydd och signaler har jag tänkt arbeta med senare. Det var när jag nu började pilla på det som det började spöka. Jag vill riva allt som har med vägskydd och signaler att göra och sedan återskapa dessa. Gärna efter ett mer "riktigt" signalsystem, istället mitt påhittade. Kanske jag ska inrikta mig på att lägga alltsammans i ett sessionslager? Fast jag förstår egentligen inte riktigt vitsen med det, för jag ser en signalstolpe som ett objekt längs banvallen (i naturen), inte i en session som är föränderlig. EDIT: Jag har fått en ny krasch nu, även då jag börjat ange namn på vägskyddsobjekten så - det var inte så enkelt fel som vi trodde. Nu tar jag en tids time out för TANE är obyggbart - igen.
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. Senast redigerad av benkegbg den 2018-03-23 klockan 21:03. |
![]() |
![]() |