![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#22 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Ja, man kan bygga boggier med PBR-texturering. Alla objekt: marktexturer, hus vagnar, splines etc. kan byggas med PBR-texturer.
Skall försöka förklara vad man vinner på att texturera med PBR-tekniken trots att jag är värdelös på att förklara saker och ting på ett begripligt sätt (skulle behöva Korvtigers enastående pedagogiska förmåga). PBR-tekniken bygger på att de olika materialen, metall, målade ytor, rost etc. påverkas på ett mer naturligt sätt av ljuset i "scenen". T.e.x. en svart yta på ett ånglok kan ju se grå ut i skarpt solsken men djupt svart i skugga. Hoppas beskrivningen ger lite klarhet i hur det fungerar. En annan bonus är ju att UV-unwrappingen och textureringen går betydligt snabbare och att man kan justera t.e.x. färger och reflektioner direkt i programmet (åtminstone i Blender som jag använder och har erfarenhet av) |
![]() |
![]() |