Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-23, 04:31   #1
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Undvik att ha olika track rules inom samma spårsystem. Om du exempelvis behöver byta egenskaper för en spårsträcka och markerar sträckan så fungerar det bara om hela sträckan använder samma track rule.

Förutom minsta kurvradie, som bestäms i trackrulen av vilken typ av spår det är (typiskt sett tillåts mindre radier på bangårdsspår) så regleras i track rule bl.a:

- vilka egenskaper spåret ska ha som default (STH, elektrifiering m.m.)
- spårvidd
- avstånd mellan parallella spår
- hur övergångskurvor och rälsförhöjning beräknas (här finns några värden som man kan laborera med för att få mer realistiska övergångskurvor och dosering)
- vilka objekt som automatiskt sätts ut vid växlar (växelklot/driv)

Är du bekväm med att redigera filer själv så kan det vara en god idé att köra på en egen track rule för att undvika konflikter om andra ska installera din rutt. Då har du själv full kontroll på vilka spår som ska ingå och vilka egenskaper de ska ha.
Jag tänkte försöka mig på att skapa en egen trackrule för de orsaker du beskrev. Hur kommer det sig att många av DTGs rutter har flera trackrules (och de endast simulerar ett och samma spårområde) om detta ger problem?

Jag kollade också tex Konstanz-Villingen och Münster-Bremen och dessa verkar ha en mängd olika trackrules.

Angående dosering osv, Sverige verkar ha lite egna regler där jämfört med resten av Europa så det kanske kan vara värt att kolla på.

Också en sak jag undrar över: Om man endast ska använda en trackrule men samtidigt skulle vilja ha dubbelspår med olika avstånd mellan spåren, går detta att åstadkomma? Eller man kanske helt enkelt måste lägga två parallella singelspår.
zaphr89 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-09-23, 12:39   #2
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Om man vänder på frågan: Vad är poängen med att ha olika track rules? Det skulle kunna vara att man vill ha olika dosering på olika delar av nätet, att man har olika sorters växeldriv/klot/spakar på olika spår, eller att man vill att "default"-egenskaperna för ett spår ska passa spåren man lägger så man inte behöver ändra i efterhand.

Faktum kvarstår dock att det inte går att ändra egenskaper på spår över en skarv mellan olika trackrules. Det kan förstås lösas genom att man river upp spåret och bygger en ny bit med rätt egenskaper, men det kan bli ganska krångligt beroende på hur det ser ut på platsen.

Citat:
Ursprungligen postat av zaphr89 Visa inlägg
Också en sak jag undrar över: Om man endast ska använda en trackrule men samtidigt skulle vilja ha dubbelspår med olika avstånd mellan spåren, går detta att åstadkomma? Eller man kanske helt enkelt måste lägga två parallella singelspår.
Jag tror inte det går att definiera i en track rule, utan där är det samma avstånd mellan alla spår. Ett knep som man kan använda är offset-verktyget. (Oftast används väl detta verktyg för att sätta ut stängsel, plattformar m.m. som man vill ha längs spåret.) Markera sträckan där du vill ha parallellt spår, ange vilket offset-lavstånd du vill ha och välj sedan vilket spår som ska läggas där.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009