![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
|
![]() Citat:
Jag kollade också tex Konstanz-Villingen och Münster-Bremen och dessa verkar ha en mängd olika trackrules. Angående dosering osv, Sverige verkar ha lite egna regler där jämfört med resten av Europa så det kanske kan vara värt att kolla på. Också en sak jag undrar över: Om man endast ska använda en trackrule men samtidigt skulle vilja ha dubbelspår med olika avstånd mellan spåren, går detta att åstadkomma? Eller man kanske helt enkelt måste lägga två parallella singelspår. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
|
![]()
Om man vänder på frågan: Vad är poängen med att ha olika track rules? Det skulle kunna vara att man vill ha olika dosering på olika delar av nätet, att man har olika sorters växeldriv/klot/spakar på olika spår, eller att man vill att "default"-egenskaperna för ett spår ska passa spåren man lägger så man inte behöver ändra i efterhand.
Faktum kvarstår dock att det inte går att ändra egenskaper på spår över en skarv mellan olika trackrules. Det kan förstås lösas genom att man river upp spåret och bygger en ny bit med rätt egenskaper, men det kan bli ganska krångligt beroende på hur det ser ut på platsen. Jag tror inte det går att definiera i en track rule, utan där är det samma avstånd mellan alla spår. Ett knep som man kan använda är offset-verktyget. (Oftast används väl detta verktyg för att sätta ut stängsel, plattformar m.m. som man vill ha längs spåret.) Markera sträckan där du vill ha parallellt spår, ange vilket offset-lavstånd du vill ha och välj sedan vilket spår som ska läggas där. |
![]() |
![]() |