Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-07-09, 17:25   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Skoj med flera 3D-modellerare, det behövs!

Vad jag kan se använder du Blender som 3D-program och om du dessutom kör TRS2019 eller TANE så har du allt du behöver i exponeringsväg direkt i Blender. Tidigare har man nämligen använt ett eget 3D-format i Trainz som heter .im (och innan det .pm), vilka krävde egna exporters, men nu sedan TANE så stödjer man och rekommenderar att man använder ett "officiellt" format som heter FBX, .fbx. Och detta format finns det en inbyggd exporter för i Blender.

Jag rekommenderar att du redan nu testar att snabbt UV-mappa och slänga på en test-textur på det du har och sedan försöker exportera det till Trainz som ett statiskt objekt. Det finns mycket fallgropar längs vägen, så det är lika bra att på ett tidigt stadium testa att bara få in någon sorts modell i Trainz för att bekanta sig med proceduren.
När det kommer till att göra och modifera assets till Trainz så är deras wiki väldigt användvar. Där står alla inställningar man kan ha i configar och guider för hur man exporterar och gör olika saker. Här är till exempel en bra tutorial på hur man exporterar med FBX från Blender och importerar i Trainz:
https://online.ts2009.com/mediaWiki/...nder_using_FBX

Dessutom rekommenderar jag att du kikar på PBR och lär dig det texturerings-workflowet redan från början, eftersom det ger mycket snyggare resultat och håller på att ersätta det gamla systemet. Tyvärr är ju PBR så pass nytt att bara en handfull assets är byggda med det, men fler kommer det att bli! Jag rekommenderar att du texturerar i 3D i till exempel Quixel Mixer (gratis och ganska lätt att lära sig). Tips och länkar till Youtube-tutorials om Mixer finns i min ånglokstråd.

Lycka till och fråga om du stöter på problem som du inte lyckas lösa!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-07-14, 20:00   #2
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Tack för alla de vänliga orden! Det behövs när man ska göra något.

Jag har inte haft så mycket tid nu då jag åkt konduktör på smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik.
Jag kommer inte ladda upp någon bild då jag (av en anledning jag inte vet om) inte kan ladda upp några typer av filer.

Ska försöka exportera den och göra den till ett statiskt objekt som korvtiger föreslog. Har hört hur jobbigt det är att göra UV-mapping, så jag vet inte hur länge jag kommer kunna hålla ut .

/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-14, 21:24   #3
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Nu har jag försökt göra ett scenery-objekt. Det gick sådär...

Fick ett error: "VE27: The tag 'mesh' in 'default' must have a mesh file extension"

Så här ser mesh-table ut i configen:

mesh-table
{
default
{
mesh "Z6_Test_Scenery.fbx"
auto-create 1
}
}

Har jag gjort något fel?

/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-14, 21:26   #4
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Såg att "instjutningar vid "{" och "}" saknas. Tänk att det är som i en annan config.
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-15, 10:32   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det var jag som var lite otydlig. Trainz har fortfarande ett internt format som heter .trainzmesh, men konverteringen fbx->trainzmesh sköts automatiskt. Lägg FBX-filen i mappen som du säkert redan har gjort och byt bara ut
mesh "Z6_Test_Scenery.fbx"
mot
mesh "Z6_Test_Scenery.trainzmesh"

Trainz kommer automatiskt att konvertera FBX-en till trainzmesh var gång du kör commit på asseten. Därefter kommer mappen innehålla både en fbx och en trainzmesh. FBX-filen kan du ta bort för att spara på utrymme. Vill du uppdatera meshen så är det bara att skriva över FBX:en (eller lägga till FBX:en igen) och köra commit.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-15, 15:11   #6
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Tack för svaret. Jag ska testa så fort jag har chans.
Ikväll/eftermiddag ska jag åka konduktör på Smalspåret och imorgon så fyller jag år.
Jag låter er veta så fort jag har försökt fixa det.

/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-07-16, 18:48   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Då får man lov att gratulera konduktören på födelsedagen!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:48.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009