Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-02-15, 00:07   #1
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

OJOJ imponerade!! Vi håller på med större revision på BLJ 6 just nu. Så om ett tag ska jag måla loket samt måla dit dekorlinjer mm Men nu fixas de med vagnar
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2022-02-15, 19:25   #2
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Tack för fina ord!
Korvtiger:

Min avsikt är att göra en PBR-variant av smalspårskopplet och det skulle vara fullt möjligt att använda Lan's mesher av luftslangarna, då jag har ett program som kan konvertera im-filer till format som kan importeras i Blender. Däremot så är jag naturligtvis inte benägen att använda Lans's mesher utan hans medgivande. Vad jag använt dem till hittills är för att försäkra mig om att min variant är kompatibel med STL-kopplen. Ett problem när det gäller importerade mesher med animationer (troligen gjorda i Max eller G-max) så hamnar de animerade delarna "lite hur som helst", ett fenomen som också uppträder i Content Manager när man förhandsgranskar tex. en driv-boggie. Har dock en idé om hur animationen är tänkt, det framgår när man öppnat filen i konverterings programmet (där kan man se alla "bones" och hur dom relaterar till varann).
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-16, 13:14   #3
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Skall komma med ett förtydligande. Varför jag funderar på att lägga till luftslangar till mitt PBR-smalspårskoppel är för att Trainz, när man lägger till STL's smalspårskoppel till objekt med version 4.6 och högre, genereras felet att materialet används av flera objekt men parametrarna kommer i konflikt. Har prövat att använda mitt koppel i kombination med STL's luftslangar. Inga felmeddelanden då, men inne i spelet så vill slangarna inte kopplas ihop och det gäller även äldre objekt som annars fungerar ok med luftslangarna.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-20, 11:39   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Ah, just det!
Ja, problemet var väl att jag gjorde fuskvarianter på LOD-mesherna till smalspårskopplet med samma texturer som Lan använt, men där jag inte lyckades matcha materialparametrarna perfekt i Blender jämfört med hur han gjort i 3DsMax. Vovven lyckades bättre med LOD-ningen av normalspårskopplet som ju verkar fungera bra även i TRS2019.

Om du skulle orka göra nya mesher med PBR och riktigt LOD-ning för delarna till smalspårskopplet, så tar jag gärna med det biblioteket i STL-koppel så att alla kan använda dem för modernare modeller, men ha kvar det gamla paketet för alla fordon som använder det.

På tal om koppel så har jag märkt att det hänt något med normalspårskopplet i senare versioner av spelet, där kopplet inte vilar i kroken, utan svävar över kroken på vagnar som går sist/först i ett tåg. Undrar om det beror på någon förändring av animeringen i Trainz, eller om det är något som härstammar från när Vovven LOD:ade mesherna. Men jag antar att han inte ändrade på Lans originalmesher.

Vad det gäller att använda Lans mesher så skulle jag tro att du är välkommen att använda dem som du vill, bra du anger honom som ursprungsskapare. Lan brukar vara väldigt öppen med att låta andra låna hans mesher och grejer, så jag tror att han bara tycker det är kul att hans alster får leva vidare och uppdateras. Om han kikar in här kan han säkert ge sitt godkännande till det.

Om du behöver hjälp med vilka frames som ska ha vilka "poses" i animationen så är det bara att hojta till så ska jag leta i script och gamla mail om hur vi satte upp det där.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-24, 14:57   #5
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Efter lite "debugging" så verkar det som jag hittat felet som gjorde att STL-kopplets luftslangar inte ville fungera ihop med mitt PBR-smalspårskoppel. Jag hade helt enkelt missat att lägga till STL-smalspårskopplet i kuid-table'n .
Min avsikt är också att förhoppningsvis komplettera mitt PBR-smalspårskoppel med luftslangar och kanske några fler varianter av koppel som ju finns i STL's. Tar med glädje emot hjälp för vilka frames som skall vara för de olika "poses" i animationen när det blir aktuellt. För närvarande så får man väl nöja sig med att det går att kombinera ihop mitt PBR-koppel med luftslangarna ur STL-kopplet.
Med koppelproblemet löst tills vidare så har jag börjat titta på hur man skulle kunna konvertera Blj loket till Np 3030 (i utförandet med kombinerad ång och sanddom) som förefaller vara den som överensstämmer bäst med "Sexan". Luftpump och lufttankar skall ju läggas till, diverse rör samt några lådor som är placerade på gångborden. Några kompromisser får det nog bli. Det får bara bli en lufttank eftersom den ena kolliderar med smörjpumpen och att fixa det innebär att också driv-boggien måste göras om. Tänkte också behålla el-belysningen i stället för originalets gas-belysning. Även sandningsventilen behåller jag från Sexan, det förefaller som ventilen på 3030 är ång-reglerad. Hittar säkert fler detaljer som får vara oförändrade, huvudsaken att loket ser hyfsat autentisk ut i stora drag.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:06.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009