![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
|
![]()
Fiskdöden verkar ha upphört och algerna är så gott som borta. Däremot är det ingen fart i växterna, hur därför pulat ner gödningskulor vid vissa växter. Månljuset var kanon, rasbororna är mycket lugnare nu, när vanliga belysningen släcks. Den flytande roten...flyter fortfarande. Undrar om den nånsinn kommer sjunka?
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
|
![]()
Har köpt 5 Metallpansarmal albino. Supertrevliga och livliga fiskar, som också gör nytta (akvariets dammsugare!). Köpte även Tropicas växtnäring, som ska innehålla typ allt som växterna behöver. Så hoppas det blir bättre fart på växterna nu!
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
|
![]()
Dosera näring enligt flaskan, men fick alger igen. Så har dragit ner på både näring och belysningstiden.
Köpte lite mer växter idag, vattenpest och polysperma, som är snabbväxande växter. Köpte även 5 albino pansarmalar till.
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
|
![]()
Hade en rejäl akvariedag igår. Algerna jag fick var antagligen tofsalger och mina algätare (Otocinlus) ville inte ha dom. Läste på nätet att det är bland dom värsta alger man kan få och det är bara Siamesiska algätare som äter dom. Men dom ska man ha minst 5 av och dom blir rätt stora, 15-16 cm.
Så jag köpte en 3 cm frigolitskiva (om jag vill ha sten i karet senare), lite nya växter, 25 kg blästersand (pansarmalarna föredrar sand över grus) och en 45 liters plastbalja med lock. Flytta firrarna till plastbaljan. Tömde karet på växter, rötterna, vatten och grus. Skrubba karet ordentligt (fasen vad dom algerna satt!). I med frigoliten, blästersanden, nytt vatten, rötterna och dom nya växterna + dom gamla som kunde räddas. Hade också i vattenberedning och filterbakterier. I morse fick fiskarna flytta tillbaka och jag testa vattnet, vilket hade fina värden. Nu ser karet bra ut igen och hoppas att det fortsätter vara det. Båda gånger jag fått alger, så har jag antagligen överdoserat växtnäringen, så nu kommer jag vara väldigt försiktig med den.
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2023-01-29 klockan 20:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
|
![]()
Tog en bild på karet nyss med sand i botten. Pansarmalarna fullkomligt älskar att böka runt i den. Köpte sex stycken Sorgmanteltetra igår och ett par terrakottafat, att använda som grottor/gömställen. Nöjd med karet nu och vill/hoppas bara att växterna ska växa på sig.
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
|
![]()
Äntligen är man nöjd.
Har ändrat om ett flertal gånger i karet. Att jag bytte från grus till sand var en sak, då jag gjorde det för pansarmalarnas skull. Men sen har det alltid varit att man tittat på det och undrat om det inte skulle se bättre ut med roten på andra sidan eller den/dom växterna där istället. Har också provat utan och med fartyget. Vet att jag skrev att jag var nöjd med karet i mitt förra inlägg, men riktigt nöjd var jag visst inte. Men nu är jag det. Kan kolla och kolla och ser inget jag vill ändra på. Skönt för både mig, fiskarna och växterna!