Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-11-18, 12:06   #1
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 887
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rac_hammer Visa inlägg
Är det stor skillnad i vad som krävs av datorn med 3d terräng osv? för min nuvarande bana är redan krävande så tänker det är dumt att påfresta mer om det blir att det går ännu tyngre...
Hmm, märkte ingen dramatisk skillnad, men har läst att några haft problem. Har en rätt bra dator nu för tiden, så kan tyvärr inte svara på't

Prova på en ny rutt annars (om du har Trainz+), och se om det funkar.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2023-11-19, 00:11   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 887
Standard

Något jag länge saknat (och fortfarande saknar ) är snygga 50- och 60-talshus i Trainz. Särskilt tegelaktiga sådana! Så satt ikväll och pyssla på Lennarts snygga hyreshus gjort på bilder från Bengan. Så här ser alltså Bengans Tegelhus ut! Höjde även storleken på texturen, 512px textur känns lite utdaterat. Fick denna gång nöja mig med 1024px, men mest pga brist på bra texturbilder. Teglet och dörr är från annat ställe, men fönstren är bilder från Bengan (guldvärt!).



Semaforen kommer nog få ryka. Den försvann strax innan "min" tid insåg jag. Men den står där så länge, fram tills jag orkar fixa med det.





Och så har jag suttit och försökt lära mig Blender, går framåt! Men ännu inget som kan visas upp. Men lär mig mer&mer, vilket är skoj!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-11-19, 15:34   #3
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Alltid lika spännande att följa ditt banbygge, blir kanonfint. Tegelhusen som du uppdaterat med nya texturer ser fina ut, kan komma väl till pass i mitt BLJ-projekt.
Kul också att du börjat med Blender, ser fram emot att få se vad du producerat, tror säkert att det blir lika fint resultat som med ditt banbyggande. Ställer gärna upp om du har några frågor, och är övertygat om att så gör även Korvtiger.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-11-20, 13:35   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 887
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tanigardi Visa inlägg
Alltid lika spännande att följa ditt banbygge, blir kanonfint. Tegelhusen som du uppdaterat med nya texturer ser fina ut, kan komma väl till pass i mitt BLJ-projekt.
Kul också att du börjat med Blender, ser fram emot att få se vad du producerat, tror säkert att det blir lika fint resultat som med ditt banbyggande. Ställer gärna upp om du har några frågor, och är övertygat om att så gör även Korvtiger.
Tackar!


Jo, det blev ju nåt form av hus tillslut, men skalan verkar ha blivit fel, för 18m blev 36m...

Får nog ta och fortsätta titta på lite fler YouTube-guider, så kanske det blir ett hus så småningom!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-11-20, 19:33   #5
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 605
Standard

Ser väldigt fint ut dedär!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-11-20, 19:43   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 887
Standard

Får väl ta och begrava den där kolossen nånstans, kanske ryms på kyrkogården..?


Vad som skall bli kyrkogården i Strängnäs. Eller ja, en del av den iaf. Den fortsätter på andra sidan vägen. Men den syntes (och syns, Svealandsbanan går ju nästan i gamla banans sträckning här) väldigt tydligt när man rullade in till Strängnäs.

En sak är dock säker, nu när jag börjat bygga i S2.0 och med HD-grid, så börjar man känna att gamla surveyorn var ofantligt utdaterad

Vintrig svartvit bild
Vintrig färgbild
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-11-21, 21:00   #7
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 887
Standard


24 timmar senare ser det ut såhär! Linjalerna var alltså utmärkning för gångvägar. La först gångvägar som splines, men tyckte inte det blev jättesnyggt. Men nya HD-terrängen så blev det så mycket enklare att arbeta med området! Då kunde jag skippa splines för att markera vägar, och istället bara köra med texturer. Enda nackdelen med HD är att man är limiterad till 15st texturer per baseboard. Så för varje ny textur som placeras blir kartan mer enfärgad (syns lite i bakgrunden, då ballasten försvann från bangården i Strängnäs... (Den tar automatisk bort den textur som används minst).
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-11-22, 11:24   #8
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Några ideer om vad man kan kolla, om skalan av ett mesh blivit tokig.
Vid exporten till FBX så skall det se ut så här under "Transform"


Välj meshet/mesherna i Object mode och kolla att det ser ut som i det inringade området

Senast redigerad av tanigardi den 2023-11-22 klockan 11:25.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009