Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-12-03, 16:31   #1
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 355
Standard

Nästan två år sedan sist i denna tråden, dock har jag ju bl.a. skrivit i min byggtråd under tiden. Tyvärr så har det varit segt med trainzandet under året men projekten lever men inte i så snabb takt som vore önskvärt! Eftersom de första delarna av signalsystemet är släppt med T:ANE som lägsta version vill jag behålla det även i fortsättningen, skulle kännas konstigt att hälften skulle kräva en senare version!
När jag uppgraderade systemet på min nya dator så visade det sig att T:ANE inte fungerade som det skulle, och för att göra en lång historia kortare så fick jag flytta trainzandet till den äldre datorn, vilket fungerar bra men är långsammare, dessutom har N3V en massa hyss för sig (uruselt programmerat ibland) som också segar ner arbetsprocessen.

Signaler
Som jag har redovisat tidigare (post#43) så är signalerna indelade i grupper istället för som enskilda signaler. Under hösten så har jag prioriterat att gå igenom de olika signalerna och pricka av de "fel" eller implementeringar som behöver göras för att när det är klart sedan kunna skriva manualen direkt istället för på slutet som jag har gjort tidigare.

Ett problem som fanns var de signaltyper som egentligen inte påverkar fordonen utan som ger mer av information till lokförarna. Jag lyckades inte hitta något sätt att få en signal att visa ett "icke värde" utan beslutade mig för att istället skapa ytterligare en signalgrupp.
Förutom den nya signalgruppen och den information som står här är informationen densamma som i post#43.

Stationssignaler -Övriga
  • Dvärgsignal
  • Dvärgsignalsluttavla
  • Stopplykta, flankskydd
  • Tavla - Gräns för växling (text)
  • Tavla - Gräns för växling (symbol)


Stopplykta för flankskydd är en lågt placerad stopplykta (med armatur som en repetersignal) som agerar skydd med fast rött sken för fientlig rörelseväg. Den signalen har aldrig ATC.
Jag kan också passa på att nämna att stopplyktorna hos Stationssignaler - Hsi/Sl nu har en distinktare kategorisering som överensstämmer med hur de ska användas. Vilket också ger hårdare byggregler för när de får användas!

Signaler - Utan tågpåverkan
  • Repetersignal
  • A-signal
  • Kontrollykta
  • Riktningssignal (kanske inte finns med i version 1)
  • Riktningsförsignal (kanske inte finns med i version 1)

Samtliga signaler i denna grupp är Trackside-objekt, alltså de ärver inte från signalklassen och därför kan de inte påverka fordonens framfart, det innebär också att jag är tvungen att skriva en del egen kod för att motsvara det som inte ärvs!

A(vgångs)-signalen
Trainz används mest som en byggsimulator eller som en lokförarsimulator, därför blir det ju lite märkligt att som lokförare ge avgångssignal till sig själv, alltså så behövs ett (eller flera) system/beteenden som motsvarar så som det fungerar i verkligheten. Dessutom ska det fungera för AI-förarna, det här är något som jag funderar/arbetar med men har inte riktigt bestämt mig än för hur det ska ta sig ut, även fast det finns ett färdigt koncept.

Kontrollykta
Signalen används för att informera lokföraren om att denna har kommit in hinderfritt och släcks då. Används på mindre stationer och då framförallt i reläställverk mod-59 men kan även finnas på andra ställen t.ex. Björkliden.

I propertyrutan skrivs vilka tågvägars slutpunkter (signaler) som ska gälla för signalen sedan listas de funna tågvägarna nedan. När någon tågväg läggs som finns i listan och börjanpunkten ställs till kör tänds kontrollyktan, när tåget har passerat sista signalen innan slutpunkten släcks kontrollyktan.
Detta gör att kontrollyktan endast fungerar i Driver!

Generella signalnyheter

Exempel på en utplacerad huvudsignal. Nedan beskrivs diverse information som syns på bilden ovan.

Hinderfrihetspunkten (Hfp)
Vid de signaler som får ha växlar efter sig redovisas avståndet till eventuell medväxels tungspets. I kravrutan redovisas det lägsta kravet som är giltigt baserat på ett spåravstånd vid hfp på 3.9 meter. I avståndsrutan visas avståndet med en röd-, gul- eller grön färg. Rött = för kort avstånd, Grönt = minst 4.1 meter som är det som nu gäller som spåravstånd, Gult = avstånd däremellan. Avstånden är antingen uppmätta i Trainz eller uppritade i ett CAD-program.
Kraven som visas är baserade på den valda växelhastigheten och blir därmed lite "stel" eftersom det inte tar hänsyn till en växels faktiska geometri som ju kan göra att hfp-avståndet blir bättre.
Antagligen kommer den signaltekniska hinderfrihetspunkten (Hfps) att användas i slutänden som är ytterligare 4.5 meters avstånd.
Hfp(s) används för att kunna kontrollera samtidigheter vid rörelsevägsläggning.

Avstånd
När en signal flyttas längs spåret så uppdateras automatiskt de avstånd som visas i propertyrutan när den är öppen vilket gör det lätt att placera signalerna på ett lämpligt avstånd.

Kopiering
Som synes längst upp till höger så finns det en ny knapp! Denna länk öppnar en ruta där man kan välja att kopiera en kommande signal av samma signalgrupp.
Det som kopieras är data som användaren kan ställa in, det går att välja vad man vill kopiera.

Tanken är i första hand att slippa placera ut signaler som är gjorda i en nyare version och sedan göra en massa inställningar för att uppnå samma resultat, Det går ju också att använda funktionen till att kopiera signaler som ska se likadana ut som är placerade nära varandra eller som man bara vill ska ha samma texturer.

KVSI-funktion

Innebär att en signal inte går upp till kör förrän ett vägskydd är aktiverat och i kontroll. Hos signalen väljs en eller flera spårledningar (tillhörande olika vägskydd/spårlogiker) som ska vara belagd för att vägskyddet ska aktiveras, den första måste finnas eftersom det är den som kontrolleras, de övriga används för att kunna aktivera fler än ett vägskydd på signalsträckan. Det fungerar endast för spårledningar av HB-typ och med villkor för annars kommer ju vägskyddet ändå alltid att aktiveras vid en belagd spårledning. Valet finns hos huvudsignaler och dvärgsignaler.
Kontrollen på att vägskydden är i kontroll sker via den inbyggda men ärvda funktionen hos signalklassen.
För att få detta att fungera har även spårlogiken och spårledningen blivit uppdaterade.

Tanken är att lägga in ytterligare någon funktion från signalsystemet mot vägskyddssystemet när jag ändå håller på!

Fristående försigna
En fristående försignal kan användas som en repeterande försignal, b.la. för siktskäl eller bara för att det är dyrare att ta bort den vid ombyggnation!
En fristående repeterförsignal har något annorlunda regler och försignalens kategori ställs in via de omgivande signalerna och också försignalens tilläggstavlor. Beroende på hur Trainz arbetar så kan det ta lite tid innan förändningarna syns men de går att uppdatera genom att röra lite på signalen eller öppna propertyrutan och stänga den igen.
Ingen bild, eftersom det endast är kategorin som är synligt annorlunda!

Förregling av rörlig bro på linjen
Denna typ av linjeplats följer grundbeteendet som beskrivs i föregående post om Lib/TAM och linjeplats, det som skiljer dem åt är vilka objekt som krävs vid respektive typ av linjeplats.


Brosignalerna kontrollerar spåret och eventuella osynliga signaler mellan varandra. Även stöd för "crossing" (det inbyggda vägskyddet) finns, som verkar vara det standardiserade sättet att bygga rörliga broar på. Tyvärr visar tester att det inte fungerar som det borde och ger information om att bron är i kontrollerat nedläge innan så är fallet, om det är ett grundläggande fel eller om det bara är hos de broar jag har testat vet jag inte, tror på det första!
Även stöd för STL:s exempelbroar finns och ska byggas enligt anvisningen med de osynliga signalerna placerade mellan brosignalerna.

Som jag skrev i posten innan så ställs linjeblocket in automatiskt men vid byggnation så måste man antagligen uppdatera det manuellt. Jag upptäckte att inställningarna och kontrollerna av linjeplatserna gav timeout error, detta förhatliga idiotiska koncept, vilket gjorde att inställningen av linjeblocket blev trådat! Fungerar, men får väl se vilka andra konsekvenser det kan få...

I skriften så står det ingenting om en signal som förreglar en linjeplats kan förregla flera och vilka typer. Eftersom det inte står något uttalat så kan mina signaler förregla ett oändligt(!) antal och både växlar och broar, dock inte under samma linjeplats. Det finns heller ingen info om hur tavlorna ska placeras så därför placeras den först funna överst från respektive håll, då kan det bli som på bilden nedan! och också en bild på brosignalen fick följa med.


Det här får räcka för nu!
Projektet fortskrider med en förhoppning om att det någon gång ska släppas en första version...
Eventuella frågor ställs med fördel i frågetråden!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2025-09-18, 18:08   #2
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 355
Standard

Jag tänkte delge lite information om hur arbetet med signalsystemet fortskrider nu när jag har betat av en del punkter på mina att-göra listor!

Först en bild på det "nya" TKL-huset:

Är väl inte så nytt egentligen, mest lite funktions "bling" kanske, men kan ändå ha en viss lockelse, så redovisning följer!

Tkl-hus lista
Genom att klicka på länken öppnas ett nytt fönster som redovisar utvald information om samtliga funna Tkl-hus.
I fönstret redovisas också namnen på samtliga funna Vägskydd, mest för att kunna ha koll på namnen på de olika objekten.
Genom att klicka på Tkl-husets namn i listan kan man flytta sig direkt till ett specifikt hus.

Trafikeringssystem
Är det som definierar en station eller ett linjeavsnitt. Trafikeringssystemet ställs in automatiskt baserat på vilka objekt som hittas på en station. System M är egentligen en definition av ett linjeavsnitt, men även en station kan vara System M och kan då få andra funktioner/beteenden i Driver med avseende på tavlor och signaler, därför så finns dessa funktioner.

System H eller System M (TAM)
Enbart utfartsblocksignaler funna = System H
Enbart utfartssignaler funna = System M
Både utfartsignaler och utfartsblocksignaler funna = System H men användaren kan välja System M.

System H har ingen motsvarighet i säo:ns terminologi medan System M benämns Tåganmälan eller TAM(-sträcka).

Bevakad/Obevakad
I System H kan en station vara Bevakad eller Stängd. I System M kan en station vara Bevakad, Obevakad eller Stängd. Tidpunkterna som en station ska vara obevakad ställs in i PR (ej infört än).

Hos HB Signalsystem kan stationerna inte vara stängda eftersom det inte finns någon vits med att ha stationer som inte går att använda när syftet är att köra fordon!

Nummerregler
I signalsystemet är det numera infört tre olika typer av nummersystem. Jag har benämnt dessa tre typer följande:

Standard
Detta är det vanligaste som används på våra svenska järnvägar. Här går det också att välja inom vilket hundratal som numren är tillåtna. Inom varje hundraserie är talen 10-99 tillåtna förutom inom hundratal 0 där även växlar med hundratal 1 är tillåtna. T.ex. K 21 och K Vx101.
Signaler numreras så att udda tåg möter udda signaler, växlar numreras beroende på ställverkstyp.

Backslash
Det nummersystem som användes innan standardvarianten skapades. Det skrivs som x/y där x = spårnummer och y = positionsnummer. Signaler på samma spår ska alltid ha samma siffra x. Positionsnumret skall vara 1 för den första signalen som udda tåg möter och sedan 3 osv, motsvarande för jämna tåg blir 2, 4 osv. Man eftersträvar att signaler i jämnbredd med varandra har samma siffra y, även om det ger ett hopp i nummerserien. Talen 1-99 är tillåtna. Växlar numreras med 1 från den udda änden och i stigande ordning.

Nyaste
Samtliga objekt betecknas med 3-siffriga nummer. Signaler numreras med stigande nummer så att förare möter stigande nummer i körriktningen och stigande nummer i sidled i körriktningen. Växlar numreras så att udda tåg möter motväxlar med udda nummer. Talen 101-999 är tillåtna, i första hand används 101-199 men vid behov används så mycket som behövs.
I föreskriften sår det ingenting om kopplade växlar (a- o b-ände) vilket kan betyda att det inte används tillsammans med den nyaste signalnumreringen, i HB Signalsystem finns inte den eventuella begränsningen.
Det här valet är även lämpligt för objekt hos ställverk 65 och ställverk 75.

De objekt som är giltiga men ändå inte länkas till TKL-huset läggs i en egen lista. Om det finns objekt är texten understruken och ett klick visar en lista på objektens namn. Det går inte att klicka på namnen i listan.

Hinderfrihetsspårledningar
Samtliga spårledningar inom HB Signalsystem (tillskillnad mot HB Vägskyddssystem) är helt frivilliga, men det kan finnas tillfällen då behovet av hinderfrihetskontroll överstiger motviljan att använda sig av spårledningar!
Fördelarna med spårledningar är att det oftast går betydligt snabbare än sökningar utefter spåret, omedelbar respons vid förändring och färre kontroller!

Jag har tidigare i denna tråd påtalat bristerna hos Trainz när det gäller hinderfrihetskontroller, men tänkte att det inte gör så mycket om det blir lite upprepningar fast med nya bilder från manualen.

Exemplet till vänster: Här finns det en stor risk för krock mellan fordon på de båda spåravsnitten, dessutom finns det ingen garanterad eller ens trolig kontroll på att signalerna inte är i kör eftersom spåren inte hänger samman.

Exemplet till höger:Här finns det en risk för krock mellan fordon på de båda spåravsnitten, dessutom finns det ingen garanterad kontroll på att signalerna inte är i kör, dock så hänger spåren ihop så möjligheten ökar avsevärt.
I HB Signalsystem kontrolleras sidoskydd och frontskydd så detta skulle ha fångats upp. Fördelen med spårledningarna är att en förändring kan fångas upp direkt och därmed försätta signalerna i ett lämpligt tillstånd.

Lösning på problemen:

Vid kontroll av rörelsevägen kontrolleras ingående spårledningar först, är de belagda avslutas kontrollen. När spårledningen är namngiven med plustecken omvandlas siffrorna till signaler som kontrolleras. Är allting okey fortsätter kontrollen av rörelsevägen i annat fall avslutas den.

Namngivning av spårledningar:
För spårledningar som har specifika funktioner så måste de namnges med Tplsignatur + mellanslag + S + namn/nummer (+ mellanslag och löpbokstav).

Hos exemplen i ovanstående bilder används spårledningen som både en hinderfrihetskontroll och en garanterad kontroll på att signaler som är riktade in mot hinderområdet inte är i kör eller ingår i en låst rörelseväg. Dessa spårledningar namnges med Tplsignatur + mellanslag + S + signalnummer separerade med plustecken. Löptecken stöds inte.
Detta sätt att namnge spårledningarna gör att det går att snabba upp kontrollerna av rörelsevägarna även utanför det huvudsakliga syftet med funktionen, men man måste vara försiktig så att man inte tar med signaler som ska kunna ingå i rörelsevägar som inte är fientliga.

Det går även att tvinga en dvärgsignal till stopp vid beläggning genom att namnge spårledningen på ett specifikt vis. De tidigare nämnda reglerna följs men avslutas av mellanslag + D. T.ex. C S81+82+91+92 D eller C S21 D eller C S31 a D.
Används när en dvärgsignal eller ett dvärgsignalbesked som normalt skulle ha visat "snett vänster" vid en spårledningsbeläggning ska visa "vågrätt" -stopp. Spårkors är ett sådant tillfälle.

I frågetråden nämnde jag införandet av spårledningar hos Linjeblockeringen och det är mycket troligt att det kommer att bli så redan till version 1, va inte speciellt krångligt även fast det inte är helt färdigt och kontrollerat ännu. Antagligen kommer det att bli ett aktivt val hos användarna via propertyrutan, men spårledningarna hittas alltid när linjeblockeringen ställs in.

Jag har också lagt in spårledningarna som kontrollobjekt i signalsystemet när klarering av rörelsevägar utförs. Spårledningarna hittas automatiskt när rörelsevägarna skapas. Normalt finns det inte någon specifik namngivning av spårledningarna annat än det grundläggande (Signatur + mellanslag + Sxxx...), förutom det som skrivs ovan. Tanken bakom det är att man i de flesta fall ska kunna använda sig av spårledningar som hör till vägskyddssystemet och slippa skapa nya bara för stationens hinderfrihetskontroll! Observera dock att det måste finnas spårledningsobjekt (det som placeras ut i spåret) på rörelsevägens sträcka. Om spårledningen C 81+82 i exemplet ovan till höger skulle bestå av bara ett spårledningsobjekt och placeras mellan växlarna så skulle den inte hittas hos rörelsevägar genom spårkorset och ett fordon som står på den spårledningen skulle inte upptäckas! Det är också viktigt att tänka på hur isolerskarvarna placeras.
Det kan tänkas att det dyker upp ett val hos TKL-huset om man vill ha enbart spårledningar som hinderfrihetskontroll därför att då skulle klareringen av rörelsevägarna snabbas upp avsevärt, men för nu är det mera som ett komplement!

Övriga förändringar/nyheter
Antagligen kommer dessa att släppas i samband med nästa version av signalsystemet, även fast en del säkert skulle kunna släppas redan nu, men vill inte hålla på och "dutt- uppdatera" ifall jag inte behöver och man kan ju få flera ideér, har ju hänt förut...

Tuttavla
Hos tuttavlan kan man nu ange ifall AI ska ge signal vid tavlan eller ej, alternativen i propertyrutan bestäms av vilka tilläggstavlor som finns.

Vs, Vf och osynlig Vs
Hos Vs och Vf syns nu ändringar som görs hos signalerna direkt utan att behöva stänga propertyrutan. Hos Vf och den osynliga Vs:n med Vf funktion är den bättre anpassad för placering som ger körriktning över flera spårlogiker.
AI kan nu inte se Vf tidigare än 300 meter (kanske blir kortare) innan signalen. Förut kunde AI sakta ned för Vf om inte vägskyddet var i kontroll därför att ringsträckan var kortare än vad AI kunde se, kunde också bero på sträckans hastighet.

Den närmaste framtiden
Arbetet går sakta, men i alla fall framåt! Jag kommer nog lägga en hel del tid på att få till en bas för att kunna skapa sessioner och också en del egna eller omgjorda kommandon för att passa till mitt signalsystem.

Det här får räcka för nu! Åter till att-göra listorna...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009