Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-10-11, 15:30   #211
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 414
Standard

Supersnyggt Jocke!!
Du verkar ha mycket goda kunskaper i Blender, långt bättre än mina som just nu är väl 5%.
Alltså - jag har bestämt mig för att lära mig Blender i grunden och det gör jag genom att skapa ett dokument, baserat på Korvtigers Blender-guide från år 2010.
Men den är baserad på en mycket gammal version av Blender
Så jag tänker försöka skriva en helt ny. Förhandstitt på första sidorna. Inte så mycket att titta på ännu. Det kommer att ta tid, men det har jag ju gott om.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-10-11, 23:58   #212
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 897
Standard

Härligt att du kämpar på med Blender ändå Presidenten! Kul med en uppdaterad guide också, hoppas fler provar på. Med nyare varianter av Trainz är det hur lätt som helst att importera objekt.


Nu börjar jag bli rätt nöjd faktiskt, även om Polygontalet är högt (delsvis pga neon-skyltarna), det ligger på strax över 10000. Men då saknas fortfarande lite detaljer som skrotstenar och sånt...


Baksidan. Som synes fick stationen en liten inredning, men det kanske är helt onödigt? Funderar på att skippa den bara, fyller liksom ingen riktig funktion, mer än att det var kul att prova på.


Provade lägga på lite lod-nivåer, men då försvann rummen inne i huset (eller ja, de fanns kvar, men texturen blev jättesuddig och transparent. Så får se om jag skippar insidan av huset helt.

Ett annat problem jag fått däremot att allt pill i Blender har fått mitt scrollhjul på musen att gå bananas, så nu måste jag införskaffa en ny datormus...
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2025-10-12 klockan 00:08.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-10-12, 14:51   #213
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 414
Standard

Ibland när jag trycker ner mushjulet så får jag en hiskligt snabb förflyttning iväg från objektet. Vi har tydligen samma problem.

Är rädd för att använda mushjulet för förflyttningar nu och vänsterklickar och drar hellre inne bland de färgade X-Y-Z-knapparna. Eller använder sifferbordet, numpad.

Förresten - mycket snygg station. Men jag undrar om det är så viktigt hur det ser ut inne i huset, för jag tänker mig att man ändå inte tittar in där.
Om det finns belysning inne i huset så är det bättre än färgen på innerväggarna
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2025-10-12 klockan 14:57.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-10-15, 18:51   #214
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 731
Standard

Kolla, tjusigt bygge! Jag tycker absolut att man kan kosta på sig 10000 polygoner och mer än så på en stationsbyggnad, det är ju en central del av en bana. Fixar man bara till en bra LOD så är det inga större problem för datorn att rendera.

Det är svårt att veta hur man skall göra med interiören. Det ger ju detaljrikedom och djup om man lyckas få till det bra. Dock är det inte lika uppenbart på en bild som i 3D-världen, så jag hade nog inte sett det om du inte skrivit att det var en interiör där innanför...
Men det är ju detaljer som man inte tänker på men som finns där som oftast skapar illusionen av realism.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-10-15, 20:54   #215
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 897
Standard

Ja, skippade interiören tills vidare. Den finns ju kvar i Blender, och är såklart något man kan ha ifall man ändrar sig Och LOD-nivåer har jag som sagt var skapat, tar man bara bort Strängnäs-texten och SJ-logotypen på huset så försvinner nästan 5000 polygoner.

Har börjat pilla allt mer på Strängnäs nu, placerat ut en hel del hus och sånt, särskilt ner mot Visholmen. Här kommer lite utav framstegen.


Stationshuset.


Ner mot Visholmen.


Här brukade det lastas pansarvagnar. Vilka sådana var vanliga på 60-talet?


Översikt över stationen.


Och en sista över området.

//Jocke
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:15.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009