![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
![]()
När man skapar texturer som använder bump mapping till Trainz (undrar om jag är nära att kliva över NDA nu) så använder man ju en extra fil som måste finnas med.
Om man har en bana med 100 objekt som alla använder 2 olika texturer så måste 3d-kortet läsa in 200 texturer. Lägger man bump mapping på dem blir det 300 filer den måste läsa in. Här kommer hårddiskens prestanda in och att det kan bli en hel del läsande från disken som påverkar prestanda. Generellt sett är det bättre att använda en större textur än 2 mindre. (t.ex en 512x512 istället för 2 256x256) Sen så tror jag visst att Ian vet både det ena och andra så nu ska du vara snäll mot honom Tomas ![]() ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Displacement maps | Barman | Landskapsdesign - Trainz | 3 | 2003-07-17 09:37 |
Avinstalera Tåg & Maps efter SP# | toren | Trainz - Allmänt om Trainz | 8 | 2002-08-08 11:46 |
Landskaps Design Merging Maps | ghostwalker | Landskapsdesign - Trainz | 4 | 2002-04-12 13:01 |