Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-08-14, 22:49   #11
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

på lok o vagnar kommer vi givetvis använda bump-maps, där syns de tydligt eftersom man är nära och kan dräggla mycket [:0]

Visst kan man göra mycket fint me bump-maps, många drool mops kommer gå åt när man spelar Half-life2 []

Det är bättre med en stor textur eftersom grafikmotorn då bara behöver göra en "pass" över texturen, annars behöver den ladda in två texturer och då göra 2 "passes". Det är egentligen inte så mycket storleken på texturerna som avgör, mest antalet, då det är laddtiden som är den svaga länken.

En sak man bör tänka på oxå i Trainz är ju att byggnader ser man oftast på 30-400 meters håll, och på det avståndet har de fått mipmap så texturerna blir "suddiga" (om man nu inte använt nått litet program och ändrat detta) och man kommer alltså inte att få nån direkt nytta av bump-mappingen, då den lär försvinna i suddet.
Därav kan ett hus med 128*128 textur se exakt lika snyggt ut som ett hus med 256*256 eller 512*512 på lite längre håll. Men ju närmre man är ju sämre ser det ju självklart ut med en liten textur.
Det är ju en avvägning man får göra, är det nått som står nära spåret kan man ju använda en lite större textur för att det ska se bättre ut, men är det ett hus eller liknande som förekommer i stora mängder och ofta långt ifrån spåret så kan man ju minska texturen för att få en bättre total fps på layouten.
Visst svider det att göra en liten textur, men om det på håll inte är så stor skillnad, så varför inte. Ibland är det måttot dock svårt o hålla sig till när man gör en riktigt snygg textur [8)]

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu  
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Displacement maps Barman Landskapsdesign - Trainz 3 2003-07-17 09:37
Avinstalera Tåg & Maps efter SP# toren Trainz - Allmänt om Trainz 8 2002-08-08 11:46
Landskaps Design Merging Maps ghostwalker Landskapsdesign - Trainz 4 2002-04-12 13:01



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009