![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#17 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Farlighetsnummer: 2: Gasuttömning genom tryck eller kemisk reaktion. 3: Brandfarlig vätska, ånga eller gas. 4: Brandfaligt fast ämne. 5: Oxiderande (brandbefrämjande) verkan. 6: Risk för förgiftning. 8: Risk för frätskador. 9: Risk för spontan, häftig reaktion. Är två av dessa siffror desamma så innebär det en förstärkning av risken, tex: 22: Djupkyld gas. 33: Mycket brandfarlig vätska. (flampunkt under 21 grader celcius) 66: Mycket giftigt ämne. 88: Mycket frätande ämne. Tex så ser man ju ofta på tankbilar: 33 1203 eller: 33 1202 Det ena är eldningsolja/dieselolja och det andra är bensin. Helt 100%-ig är jag dock inte. [^] Var man hittar förteckningen över dom fyrsiffriga FN-numren vet jag inte. Ovanstående siffror har jag tagit ur Säkerhetsordningen, SÄO. ![]() ![]() Mvh, R o g e ® Moderator Svenska 3D-Tåg Regler |
|
![]() |
![]() |