Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-02-27, 18:46   #12
Ferengi
Senior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: På en ö
Inlägg: 167
Standard

Hej! Eftersom jag har jobbat med kontaktledning, högspänningsmatning och annat tidigare känner jag manad att fylla på:

Det är helt riktigt ett nedkopplingsmärke, vilket utmärker en spänningslös del av kontaktledningen. Varianten med lampa finns där kontaktledningen ibland är spänningssatt (= lampan lyser, och då är det bara att köra vidare), nedkopplingsmärke utan lampa sitter där kontaktledningen ALLTID är spänningslös.

Att man har spänningslösa sektioner beror på matningstekniska orsaker. Man kan inte gärna koppla ihop hela Sverige i ett stort sammanhängande nät, då stannar liksom [u]allt</u> när det inträffar ett litet el-fel.

De olika delarna, som ofta avgränsas av kopplingscentraler eller omformarstationer, kan variera i linjespänning och infasning, och för att säkerställa att de inte är elektriskt förbundna med varandra åtskiljs de åt med spänningslösa skyddssektioner. Kraftiga ljusbågar och till och med avbrända ledningar inträffar om elfordon kör med pådrag i själva "skarven" mellan dessa, om jag uttrycker det lite förenklat.

Märket sitter där för att påminna föraren om att "Koppla ned" och rulla in i nästa sektion. Som passagerare brukar man uppfatta den spännigslösa delen som att ventilation/ac stannar några sekunder för att sedan åter vakna till liv.

Det gäller dock att ha "rull på skrotet", som en vän brukar uttrycka det, så att man inte blir ståendes spänningslös. Ni kommer väl ihåg det som hände med en Regina i västmanland (?) när den efter ATC-fel nödbromsade snyggt in till en spänningslös sektion. Föraren löste det genom att be passagerarna putta fordonet en liten bit.

Ha det gott!

// Ferengi

http://www.onodigtvetande.se
http://www.arleborg.com
Ferengi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Signalfråga knebert Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 0 2004-09-18 13:38



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009