Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-05-07, 05:14   #7
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Citat:
quoteet som oftast händer är ju att ett tåg kommer in på stationen ett tag före mötet, som fortfarande befinner sig en bit ute på linjen. Det som händer då är att tågen får grönt i infartssignalen, gult i mellansignalen samt rött först i utfartssignalen, vilket i sin tur hindrar mötande tåg från att komma in på stationen.
Exakt detta problem hade jag på BHJ. AI-förarna kan helt enkelt inte hantera tågmöten då det finns en signal bakom växeln. Jag valde då att ta bort den enbart för att AI-trafiken skall fungera.

Detta gäller även allmänt blockindelning mellan mötesplatser. Varje förare ser enbart till sin rutt och det finns ingen övergripande AI som ser att konflikt kommer uppstå. Enda sättet då man har trafik i bägge riktningar på enkelspår är att enbart ha ett block mellan mötesplatserna. Den nya funktionen i SP2 för multipla block mellan växlar är enbart till för envägs trafik. Det är min tolkning iallafall.

Man kan komma förbi problemet med generösa tidtabeller som du säger. En annan idé jag har är att man använder triggers som sas ser längre än signalerna. Dvs man har en punkt som inte får passeras om motriktat tåg är i sträckan, är det i samma riktning så är det grönt. Då kommer det ju lösa upp sig tids nog. En sorts signal som ligger över de vanliga alltså. Om detta går att lösa med de inbyggda reglerna eller om det behövs nya är jag dock osäker på. Helt klart tror jag det är tekniskt möjligt.

Man får ju sen inte glömma att signaler även i verkligheten i grunden enbart hindrar kollision, inte konflikt. Något skall ju tågklareraren göra också


/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009