Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-08-14, 21:01   #12
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Bengan

Göran.

Jag får tågen att åka som jag vill genom växeln. När jag gör som man gjorde med den vanliga rälsen, när man gjorde en fyrvägsväxel.
Men får ingen ordning på växeltungorna, men det kanske är så enkelt att det inte är någon animering på just dessa växlar. Kanske någon annan sitter inne med svar på detta.



Bengan.
Hejsan, tillbaka från semester och som prio 1 var att lattja med dessa underbara objekt. Jag satt ett tag i går natt och lyckades inte koda någon växel. Men jag skyller det på att ha druckit litet för mycket vin.

Efter litet nattsömn har jag idag lyckats koda en växel som den i din bild. Med början med växelväljaren vid den blåa ploppen och klockvis runt växeln namngav jag växelväljarna J 1, J 2, J 3 samt J 4. Observera att det är ett mellanslag mellan J och efterföljande nummer.

Sen gick jag till scenery objekts fliken, valde frågetecknet samt klickade på själva växelobjektet. Denna namngav jag till J [1,2,3,4]. Observera att det återigen är mellanslag mellan J och den efterföljande klammern medans det inte är några mellanslag någonstans mellan klammrarna.

Med detta gjort så fungerar animeringen.

Lycka till!

EDIT: Ska kanske precicera mig litet och nämna att när man namnger växelväljarna så skall dessa börja med samma ord (eller kombination av ord). Det som får (läs ska) skilja är det sista ordet/tecknet/siffran. När man sedan namger växelobjektet så ska namnet börja på samma ord (eller kombination av ord) och avslutas med med det som skiljer sig åt i växelväljarnas namn, detta placerat inom klammrar []. Till sist: när man matar in det som ska stå i klammrarna så skall man utgå ifrån växelväljaren vid blåa pluppen och gå klockvis runt växeln.

EDIT2: För att ge ett exempel så skulle växelobjektet i din bild få namnet Junction [7,4,6,5] för att fungera.

//John
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
På gång med nytt forum Fredrik Off-topic 22 2005-03-26 12:04
Verklighetstrogrna växlar och korningar? lan 3D-design - Trainz 2 2004-02-29 19:49
Snygga växlar, korsningar och spår lan 3D-design - Trainz 3 2003-09-16 08:10
Tåg spårar ur, fel växlar läggs om... Pelle E MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2003-03-08 21:33
Hjälp, hur gör jag. Växlar. Bengan Landskapsdesign - Trainz 17 2003-01-12 14:41



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009