Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-20, 07:16   #1
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Det är många som inte kan/vill rotera.
På Aurans forum kan man se de mest fantastiska layouter där "schackmönstren" i texureringen tar ner helheten rejält.
__________________

/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-07-20, 11:42   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Flyttar över det sista jag har skrivit i en annan tråd

http://217.197.57.186/forum/showthre...2196#post72196

Börjar bli lite orolig, angående överlappning av texturer.
På många ställen har man bara målat över med nya texturer.
Kan säkert vara 10-20 som ligger över varandra på vissa ställen.

För mig har det varit lättare att måla över, än att köra undo för varje steg.
Då det inte har gått att köra delete på texturerna för mig, som det har varit för objekten. Kanske är det någon annan knapp som jag inte har lärt mig.

Tycker att det måste finnas något annat sätt än undo.
För när det väl är sparat, så är det ju kört sedan att backa tillbaka.

Någon som har tips.

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-20, 11:49   #3
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Jag tyckte precis att vi kom fram till att totalt övermålade texturer inte finns kvar?
__________________

/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-20, 12:24   #4
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Kollade återigen att måla över fixturer med varandra.
Kollade denna gång i layoutens config, och så fort man använder en ny textur och sparar så dyker den texturens kuid upp.
Målar man över eller använder undo så försvinner inte någon kuid.
Det verkar som om en gång använda texturer finns kvar för alltid.
Finns det något annat tillfälle när layouters configfiler uppdateras annat än när man sparar?

Är lite ställd just nu.
__________________

/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-20, 16:34   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kiefer
Kollade återigen att måla över fixturer med varandra.
Kollade denna gång i layoutens config, och så fort man använder en ny textur och sparar så dyker den texturens kuid upp.
Målar man över eller använder undo så försvinner inte någon kuid.
Det verkar som om en gång använda texturer finns kvar för alltid.
Finns det något annat tillfälle när layouters configfiler uppdateras annat än när man sparar?

Är lite ställd just nu.
Phuu.
Skönt att höra (läsa).
Har suttit ett par timmar nu och testat för att försöka klura ut det som du först hade skrivit och bara kommit fram till samma sak som du skriver nu.

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-20, 17:57   #6
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Hmm...

Menar du nu att texturen ändå finns kvar i mappens config trots att den är helt övermålad och kartan är sparad?

Verkar ju väldigt dumt

En sista utväg är väl då att tillfälligt ta bort de texurers mapp som man inte vill ha på kartan längre och sedan ladda kartan och välja "Delete missing assets"?

Men det är ju ett himla jobb att hitta rätt kuid och säkert veta vad man använder och inte på en stor karta...

Sen det här med rotation och prestanda... Hatar när man inte kan komma fram till ett klart svar!
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-20, 19:05   #7
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Exclamation Gjorde ett litet test!

Jag gjorde ett litet test nu med Fraps.

1 - Ny karta med 4 baseboards fyllda med en textur och ett antal dubbelspår för att få upp polygonantalet. Körde med 10 stycken "SD45 undecorated" för dessa har mycket polys.

2 - Samma karta men nu fyller jag på med ytterligare 3 texturer som jag hela tiden roterar under målning med knappen intryckt. Sen kopierar jag en bit och klistrar in överallt för att ytterligare få lager. Nu är alla baseboards fyllda med texturer som är roterade till max! Sparar som ny karta.

Kör båda så att kameran följer första loket och zommar ut så man ser bakom sista.

Resultat:

Karta 1: 36 FPS konstant vid full hastighet.
Karta 2: 36 FPS konstant vid full hastighet.

Detta utan något hack alls

Kanske man måste ha mera objekt för att skillnaden skall märkas men antalet polygoner borde vara skapligt hög.

EDIT:
Mitt system är
P4 2.4GHz
1 GB DDR400
ATI 9800 Pro 128MB

Kör upplösning 1280x960
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 01_resize.jpg (58.4 KB, 91 visningar)
Filtyp: jpg 03_resize.jpg (68.2 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg 06_resize.jpg (71.1 KB, 91 visningar)
__________________
/MVH Patrik

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-07-20 klockan 19:08.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009