![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Jag gjorde ett litet test nu med Fraps.
1 - Ny karta med 4 baseboards fyllda med en textur och ett antal dubbelspår för att få upp polygonantalet. Körde med 10 stycken "SD45 undecorated" för dessa har mycket polys. 2 - Samma karta men nu fyller jag på med ytterligare 3 texturer som jag hela tiden roterar under målning med knappen intryckt. Sen kopierar jag en bit och klistrar in överallt för att ytterligare få lager. Nu är alla baseboards fyllda med texturer som är roterade till max! Sparar som ny karta. Kör båda så att kameran följer första loket och zommar ut så man ser bakom sista. Resultat: Karta 1: 36 FPS konstant vid full hastighet. Karta 2: 36 FPS konstant vid full hastighet. Detta utan något hack alls ![]() Kanske man måste ha mera objekt för att skillnaden skall märkas men antalet polygoner borde vara skapligt hög. EDIT: Mitt system är P4 2.4GHz 1 GB DDR400 ATI 9800 Pro 128MB Kör upplösning 1280x960
__________________
/MVH Patrik ![]() Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-07-20 klockan 19:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Någon som har testat lite mer och kommit fram till något annat.
Själv har jag inte gjort några nya tester. Sitter nu och funderar på om jag ska ta och måla över mina gamla texturer på ett ruttbygge med roterande texturer istället. Frågan är ju om det är lönt att göra detta, om nu dom gamla ändå ligger kvar. Bengan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Ja du Bengan.
Jag är fortfarande osäker på detta. Såg nån nämna att det lagras max 4 lager textur och sedan raderas den äldsta men om detta stämmer vet jag inte. Är det samma textur du vill måla över med och rotera som du använt tidigare i kartan så bör det dock inte ha så stor betydelse. Största problemet om många gamla texturer laddas i onödan är väl som jag ser det att man tar upp minne i onödan. Enda sättet att vara helt säker är väl kanske detta: Citat:
Man kan ju kolla vad kartan använder med TrainzObjects.
__________________
/MVH Patrik ![]() |
|
![]() |
![]() |