![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Ok, Jag hade tänkt att göra så här. Riva upp hela spåranläggningen och bygga nytt för att lära mig att bygga spår. Det känns bra att ha en "Mall" att gå efter då jag slipper tänka på en massa landskaps bygge samtidigt som jag bygger spår. Har nu gjort en horace på rutten, så nu skall det alltså bara var att delita alla markers och sedan börja bygga. Eller måste jag ta bort alla spår också eller kan jag delita dessa efter hand?? Tack för all hjälp Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
God tanke!
Fortsätt då med att ta bort ALLA markers först av allt. dessa ställer till det, när man jobbar med förändrande spårdesign, så väck med dom först. Sen finns det olika vägar att gå. alt 1. Gör en rebuild efter ovanstående, för att säkerställa att spårdatabasen är i fas med designen. Därefter är det bara o börja o mecka med spåren. Så länge du plockar bort spår, ska du absolut inte ha placerat någon som helst spår-marker of any kind. Trist, men förståndigt. Annars bara tuta o spårlägga succesivt utmed linjen, kanske använda några av de spår som inte ligger tok-fel... Kom ihåg bara att det kan vara lättare att nylägga en hel linjesträckning, istället för att försöka matcha ihop nytt med redan lagda spår... alt 2. Ta bort spårdatabasen helt. Därefter så är spåren enbart som "dumma" statiska objekt, tills du klickar på dom. Spårdatabasen utgörs av filerna rutt.tdb, rutt.tit samt tsection.dat. (ej att förväxla med den tsection.dat som finns i globala!!) Jag skulle dock se till att de dynamiska spåren är borttagna först, innan några filer tas bort. Den lokala tsection.dat har med det dynamiska spåret att göra och om du tar bort den, men har DynTrack-objekt kvar i world-filerna vete fasen vad som händer... ES, skulle jag gissa... Efter denna operation har du dock en helt ren rutt, ur spårdatabas-synpunkt. Nya spår läggs in succesivt i den nya spårdatabasen, som skapas så fort du börjar lägga spår. Lägger du inga nya Dyntrack, kjommer du heller inte ha nån ny lokal tsection.dat -fil. Alt 2 är ingen operation som man kanske rekommenderar till nybörjare... Missar man nån liten detalj (jag kan säker missat nån detalj oxå i förklaringen oxå, är bra på sånt... ![]() Good luck! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Tack för tipsen Mazz jag har nu "röjt" c.a en mil bana från markers. Det låter som om Alt 1 är det säkraset så jag väljer nog det. Men jag tror inte jag kommer att spara några orginalspår utan jag river efter hand dessa istället för att försöka para ihop gammla och nya spår. Det är förvisso trist att "röja" spår men man får en bra överblick av rutten och sedan skulle det mest vara krångligt att ha gamla hastighetsgränser m.m kvar. Tack så mycket för tipsen än en gång. Jag lär väll återkomma om jag stöter på fler problem som jag inte kan läsa mig till hur jag ska lösa. Magnus |
![]() |
![]() |