Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-12-16, 11:41   #1
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Glömde säga att det är otroligt fint byggt. Du är min gud när det gäller ruttbygge i MSTS
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-12-16, 12:55   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Tack!


Japp, barns är det, men inte bara det... Hela terrängen är en modell, just här så är den en macka på 100 x 100m, vilket ger mig möjligheten att gå förbi msts terräng-begränsningar och kan då göra banvallar som verkligen är banvallar och modelleringar som kan positioneras på millimetern om så behövs. På modellen finns då även ogräs, träd etc etc... De första "terrängmodellerna" kommer ta lite längre tid att göra jämfört med att göra det direkt i RE, men ju fler varianter man gör, desto snabbare går det att bygga. Ett nytt avsnitt, som då utnyttjar terrängmoduler blir då genom väldigt lite arbete nästan på direkten färdiga då med ogräs o träd o hela härligheten. Slipper man även använda forest som ogräs-medel och kan istället lLOD-a modulerna. Marktexturen tar jag samma i modellen som jag faktiskt använder i RE, så sömmen mellan modul och RE-mark syns bara om man vet var den finns och knappt det... Inte drar det särskilt mycke polygoner heller, den här ligger just nu på drygt 500 poly. Så, det blir definitivt fortsättning på detta tema...

Man återanvänder ju samma texturer om och om igen, det enda som blir extra är shaparna och dessa tar ju inte vådligt med plats. Vilken storlek jag sedemera kommer fastna på som modul får nog ge sig. Kommer i första hand utnyttja metoden på de sträckor i LLJ som inte är klara än.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-16, 13:01   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Det var ju ännu bättre!

Så snart kan vi bygga landskap med terräng-moduler och utgå ifrån en helt platt mark...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-18, 22:11   #4
Bengtel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Malmö, Skåne, Sweden.
Inlägg: 174
Skicka ett meddelande via MSN till Bengtel
Standard

Ursäkta om jag frågar, men var får man tag på "berms (banvallar)"?
Bengtel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-18, 22:20   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Berms finns ett flertal paket av hos: www.train-sim.com Sök på Berms!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-21, 16:09   #6
marcus_spelman
Nybörjare
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
Standard

Hur går det med LLJ eller LJL (vilket som).
Dessutom är jag lite osäker på hur banan går.
marcus_spelman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-23, 00:22   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

LLJ heter rutten och inget annat...

Bygger lite granna då och då, men det går inte så fort, då jag har andra projekt oxå som är tänkta att bli färdiga först. Jag har lite granna tröttnat på att inte ha vettigt antal med stationer av svensk typ att bygga med, så då får man ta tag i det själv... Ett stationshus är i snickar-boden just nu... Därmed ingen skugga över de stationshus som finns, men det kan bli tjatigt med Falköping överallt...

Passar då på med en liten uppdatering på hur LLJ ser ut, bifogad bild. Som synes, så är det en del banor som är med. Tanken är att det ska bli en ganska omfattande trafik-apparat av det hela på slutet, med mycke intressanta "trafik-situationer", med olika trafikslag som ska samsas. Allt från snabbtåg på snabb SJ-bana till slingrande timmerbana med sth 70 finns med. Malmtågen utgör väl lite grannna huvudtrafiknäringen för själva LLJ, men det ruller ju många andra trafikslag där oxå, persontåg inte minst. På flertalet ställen finns det sidospår för att släppa förbi snabbare tåg och långa mötesspår på de enkelspåriga banorna. Inte heller smalspåret saknas. Så, det blir många rutter på en gång, egentligen. 35 mil runtomkring (minst) bör det bli när allt är klart.

EDIT:
Alla banor utom blå och röd är enkelspåriga.

Längst till höger, där LLJ slutar, finns malmhamnen dit malmtågen går. även cementtågen från Kirvik har sin uthamn där.

Lite här o där finns det "snuttar" av spår, ser det ut som här på kartan. Det är kortare industribanor, å en eller annan kilometer.

På SJ och på halva dubbelspåriga sträckan av LLJ huvudlinje finns även pendeltåg. Så, det är inte så många trafikslag som saknas, egentligen...
Bifogade bilder
 
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2005-12-23 klockan 00:32.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009