![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
|
![]()
Glömde säga att det är otroligt fint byggt. Du är min gud när det gäller ruttbygge i MSTS
__________________
/Erik Götborg |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Tack!
![]() ![]() Japp, barns är det, men inte bara det... Hela terrängen är en modell, just här så är den en macka på 100 x 100m, vilket ger mig möjligheten att gå förbi msts terräng-begränsningar och kan då göra banvallar som verkligen är banvallar och modelleringar som kan positioneras på millimetern om så behövs. På modellen finns då även ogräs, träd etc etc... De första "terrängmodellerna" kommer ta lite längre tid att göra jämfört med att göra det direkt i RE, men ju fler varianter man gör, desto snabbare går det att bygga. Ett nytt avsnitt, som då utnyttjar terrängmoduler blir då genom väldigt lite arbete nästan på direkten färdiga då med ogräs o träd o hela härligheten. Slipper man även använda forest som ogräs-medel och kan istället lLOD-a modulerna. Marktexturen tar jag samma i modellen som jag faktiskt använder i RE, så sömmen mellan modul och RE-mark syns bara om man vet var den finns och knappt det... Inte drar det särskilt mycke polygoner heller, den här ligger just nu på drygt 500 poly. Så, det blir definitivt fortsättning på detta tema... ![]() Man återanvänder ju samma texturer om och om igen, det enda som blir extra är shaparna och dessa tar ju inte vådligt med plats. Vilken storlek jag sedemera kommer fastna på som modul får nog ge sig. Kommer i första hand utnyttja metoden på de sträckor i LLJ som inte är klara än. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Det var ju ännu bättre!
Så snart kan vi bygga landskap med terräng-moduler och utgå ifrån en helt platt mark...
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Ursäkta om jag frågar, men var får man tag på "berms (banvallar)"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Berms finns ett flertal paket av hos: www.train-sim.com Sök på Berms!
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Nybörjare
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
|
![]()
Hur går det med LLJ eller LJL (vilket som).
Dessutom är jag lite osäker på hur banan går. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
LLJ heter rutten och inget annat...
![]() Bygger lite granna då och då, men det går inte så fort, då jag har andra projekt oxå som är tänkta att bli färdiga först. Jag har lite granna tröttnat på att inte ha vettigt antal med stationer av svensk typ att bygga med, så då får man ta tag i det själv... Ett stationshus är i snickar-boden just nu... Därmed ingen skugga över de stationshus som finns, men det kan bli tjatigt med Falköping överallt... ![]() Passar då på med en liten uppdatering på hur LLJ ser ut, bifogad bild. Som synes, så är det en del banor som är med. Tanken är att det ska bli en ganska omfattande trafik-apparat av det hela på slutet, med mycke intressanta "trafik-situationer", med olika trafikslag som ska samsas. Allt från snabbtåg på snabb SJ-bana till slingrande timmerbana med sth 70 finns med. Malmtågen utgör väl lite grannna huvudtrafiknäringen för själva LLJ, men det ruller ju många andra trafikslag där oxå, persontåg inte minst. På flertalet ställen finns det sidospår för att släppa förbi snabbare tåg och långa mötesspår på de enkelspåriga banorna. Inte heller smalspåret saknas. Så, det blir många rutter på en gång, egentligen. 35 mil runtomkring (minst) bör det bli när allt är klart. EDIT: Alla banor utom blå och röd är enkelspåriga. Längst till höger, där LLJ slutar, finns malmhamnen dit malmtågen går. även cementtågen från Kirvik har sin uthamn där. Lite här o där finns det "snuttar" av spår, ser det ut som här på kartan. Det är kortare industribanor, å en eller annan kilometer. På SJ och på halva dubbelspåriga sträckan av LLJ huvudlinje finns även pendeltåg. Så, det är inte så många trafikslag som saknas, egentligen... ![]() Senast redigerad av Mazz den 2005-12-23 klockan 00:32. |
![]() |
![]() |