![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Visa resultat för omröstning: Väntar du på Nynäsbanan? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
33 | 61.11% |
Nej |
![]() ![]() ![]() ![]() |
21 | 38.89% |
Antal röster: 54. Du får inte rösta i den här omröstningen |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]()
Tråden död?
Hur har det gått med rutten? Några bilder? Om ja, skapa rubriken i landskapsdesign-MSTS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
"Tråden verkar lite död"
Det är ju din tråd att hålla vid liv. Lite snygga screenshots och det blir fart i tråden igen... Jag lovar! "Det kommer bli ett heltidsjobb för dig i ca 2-3 år till" Det beror på hur noga man ska vara!? En rutt går också att släppa i flera versioner. Första kanske bara har spåren lagda, nästa med lite objekt, nästa med fler objekt o.s.v. Hur noga ska man då vara???? Om man ska bygga en verklig rutt, så tycker jag att spårläggningen och det närmast spåren skall vara så nära verkligheten som möjligt. Kan man inte bygga objekten själv eller har en 3d-byggare med i projektet, så kan man använda objekt som man målar om (dom går ju att byta ut senare!)...
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Guest
Inlägg: n/a
|
![]() Citat:
- Totte och Trollhättanrutten, en 31 sidor lång tråd, och rutten är ännu inte släppt. - Mazz och LLJ, 49 sidor tråd och ännu ingen rutt släppt. Skeptisk är jag, då det ofta blir "mycket snack i liten verkstad" här på forumet. Om det beror på AE som är buggig, eller tidsbrist det vet jag inte, men jag respekterar att folk har ett liv utanför MSTS också. Du, Pierre är den enda som jag veterligen kan säga, har släppt rutter, både NEJ och SSLidJ. Så dig är faktiskt den enda ruttbyggare som jag ser "sanningshalten" i... |
|
![]() |
![]() |
#4 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
Med all rätt, så har man anledning att vara skeptisk... Men, passar på att inflika en annan inte helt okänd ruttbyggare som ju släppt rutter.... Hawk och KMJ. KMJ är ju släppt i 3 versioner och jag vet att MASSOR av timmar är spenderade på de 3 versionerna av KMJ. Hawk har dessutom släppt sin snygga version av Whitefish. På egen front, så har jag ju "bara" släppt en rutt, GDSJ, som bara har spåren och landskapet på plats... Bara den tog 100-tals operativa timmar, kalendermässigt ett drygt halvår. Dessutom har jag stått för spårläggningen och lite till i KMJ, så jag har nog lite granna som är ute iallafall... ![]() Det är inte verktyget som är begränsnngen vad gäller ruttbyggeri. Har man väl lärt sig RE, så är den ett effektivt och bra verktyg och efter lite rutin så undviker man dess inbyggda buggar. Det som tar tid är att skapa miljöer, som ser så trovärdiga ut som möjligt. Ont om svenska objekt är lite hämmande och kräver mer fantasi för att de olika sträckorna och stationerna ska bli för lika varandra. Men, sen är det tålmodigt arbete som gäller. Väljer man att göra en verklig rutt blir det betydligt mer arbete. Hur mycke mer är en fråga för hur verklighetsnära man vill göra, finns ju inget rätt eller fel där. Nåväl, broder SMK har ju iallafall engagerat många av oss både på Trainz och MSTS -sidan, så det är väl alltid något... ![]() EDIT: Nu va jag kanske för elak, justerat det nu... ![]() Senast redigerad av Mazz den 2006-01-02 klockan 13:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Visst har jag släppt några rutter, men det är beta versioner. Och en sån är ju inte en komplett/färdig rutt!
Totte och Mazz bygger stora rutter som tar lång tid att bygga (för en person!). Går inte att jämföra med det jag gjort. Men Totte skriver att han snart ska släppa del 1 av sin rutt... JBJ, VHJ (trots sina fel!) och den fantastiska KMJ skall inte glömmas bort. Så det är fler än jag som släpper svenska/svenskliknande rutter. Och Mazz GDSJ rutt, är också en släppt rutt. Den är helt perfekt att skapa något eget av, om man vill slippa spårläggningen!? Jag kan hålla med om att det blir "mycket snack i liten verkstad" ibland. Men det kan bero på mycket. T.ex. Man vet inte hur mycket jobb det är, det händer annat i ens liv o.s.v. Vilket fall som helst, så tycker jag vi ska uppmuntra både dom som vill försöka bygga nått och dom som gör det!
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
|
![]()
Pierre,
Jag undrar vad ditt inlägg har med Nynäsbanan och göra?
__________________
/Daniel |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
Som nån sa, om du börjar posta lite bilder från en början av en rutt, så ska du nog se att responsen kommer. Om du orkar göra nån start på rutt, förståss, det var ju tveksamt sa du tidigare. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Tidigare Arvid Nilsson
|
![]()
Ofta blir inte ens rutt klar,det finns alltid något att lägga dit eller ta bort
![]() Att sedan släppa verisioner tycker jag fler skulle testa
__________________
Arvid Nilsson |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
|
![]()
Jag hoppas att jag orkar bygga SNJ till MSTS senare!
Man jag har ett STORT problem! Jag kan inte lägga spår! Hur gör man?
__________________
/Daniel |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Lägga spår i MSTS är väldigt lätt!
Börja med att öppna rutten i RE (Route Editor). Klicka sen på sen på More.. i Placement fönstret. Välj Track Sections i Object class. Nu får du en lista på en massa spårbitar! Välj en spårbit och klicka OK (bild1). Klicka på huset med pil mot marken i Mode fönstret. Du får nu ett vitt kors som muspekare (bild2). Klicka nu där du vill sätta ut spårbiten. Håll korset på biten du satt ut och klicka igen, så får du ut nästa bit (bild3). Man tar bort en bit genom att markera (klicka på den, så den blir genomskinlig) och trycka Delete på t-bordet. Vill du använda en annan spårbit, klicka på More.. och välj en ny bit. T på t-bordet vinklar kurvor och växlar. Att lägga spår är inget svårt, men att hitta rätt bitar kan vara jobbigt. Med lite träning så lär man sig vilka bitar som är/gör vad. Slutar namnet på Strt så är det en rak spårbit, slutar namnet på Tun så är det en tunnelbit, Pnt i namnet så är det en växel o.s.v. Xtracks ger fler spårbitar och gör det lättare att lägga spåren som man vill ha dom. Kolla i Xtracks dokumentationen!
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Eftersom du syftar til att bygga en verklig bana, Nynäsbanan, så skulle jag nog säga att Xtracks eller ScaleRail är ett absolut-krav. Ta dubbelkorsen i Västerhaninge t.ex, dessa kan du inte göra om du bara använder dig av original-spåren.
Om man väler Xtracks eller ScaleRail är ju en smak-sak. Spontana fördelar med Xtracks är att det är ett väldigt komplett och färdigt paket, det är få eller inga spårkombinationer som du i praktiken kan göra. Xtracks är kompatibelt med dynamiska spår. Spontana fördelar med SCaleRail är väl väldigt mycket estetiskt, då dessa spår är mycket realistiska och snygga. En annan är at det är väldigt mycket lättare att hitta rätt spårdel i ScaleRail, därför att dessa är namngivna efter annan modell än original och har t.ex alla kurvor sorteras efter varandra, eller raka spår och i kronologisk ordning. Mycke lätt att jobba med. Vidare finns det övergångskurvor, vilket är en stor fördel om man bygger utan dynamiska spår, vilket man ju helst gör med ScaleRail. ScaleRail erbjuder nu även tre olika optioner på polygon-rikheten i spåren, så har du en dator som kanske inte orkar med, så kan du köra på låg-polygonversionenj. Ska du ta snygga screenshots, så kan du lägga på hög-poly-versionen. Ploygonvalet kan du göra närsomhelst och obehindrat ändra från gång til gång. ScaleRail är dock inte riktigt klar än, vad gäller några strategiska spårdelar. T.ex saknas en korsningsdel för att göra dubbelkorset, men jag själv använder korset från Xtracks tills det kommer från ScaleRail. Så, valet är ditt... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
|
![]() Citat:
Tyvärr så kommer jag att börja bygga rutten till Trainz. Och sen om jag orkar till MSTS.
__________________
/Daniel |
|
![]() |
![]() |