![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Visa resultat för omröstning: Väntar du på Nynäsbanan? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
33 | 61.11% |
Nej |
![]() ![]() ![]() ![]() |
21 | 38.89% |
Antal röster: 54. Du får inte rösta i den här omröstningen |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Eftersom du syftar til att bygga en verklig bana, Nynäsbanan, så skulle jag nog säga att Xtracks eller ScaleRail är ett absolut-krav. Ta dubbelkorsen i Västerhaninge t.ex, dessa kan du inte göra om du bara använder dig av original-spåren.
Om man väler Xtracks eller ScaleRail är ju en smak-sak. Spontana fördelar med Xtracks är att det är ett väldigt komplett och färdigt paket, det är få eller inga spårkombinationer som du i praktiken kan göra. Xtracks är kompatibelt med dynamiska spår. Spontana fördelar med SCaleRail är väl väldigt mycket estetiskt, då dessa spår är mycket realistiska och snygga. En annan är at det är väldigt mycket lättare att hitta rätt spårdel i ScaleRail, därför att dessa är namngivna efter annan modell än original och har t.ex alla kurvor sorteras efter varandra, eller raka spår och i kronologisk ordning. Mycke lätt att jobba med. Vidare finns det övergångskurvor, vilket är en stor fördel om man bygger utan dynamiska spår, vilket man ju helst gör med ScaleRail. ScaleRail erbjuder nu även tre olika optioner på polygon-rikheten i spåren, så har du en dator som kanske inte orkar med, så kan du köra på låg-polygonversionenj. Ska du ta snygga screenshots, så kan du lägga på hög-poly-versionen. Ploygonvalet kan du göra närsomhelst och obehindrat ändra från gång til gång. ScaleRail är dock inte riktigt klar än, vad gäller några strategiska spårdelar. T.ex saknas en korsningsdel för att göra dubbelkorset, men jag själv använder korset från Xtracks tills det kommer från ScaleRail. Så, valet är ditt... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
|
![]()
Texturer då?
T.ex Plattformar hur placerar jag ut det?
__________________
/Daniel |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Plattformar placerar du ut som separata objekt.
Texturer är jag inte säker på vad du menar, om du syftar på spårens texturer, så använder sig Xtracks av samma texturer som original. Några extra texturer går dock åt. ScaleRail har ett helt eget textur-paket (med optioner), som måste installeras i rutten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
|
![]()
Nu har jag ett till problem!
Hur skapar man mark?
__________________
/Daniel |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Alla objekt, vägar och spår finner man i Object class i Route Editor. Man väljer ett objekt och placerar sen ut det. Precis som med spårbitarna!
Allt du frågar har diskuterats hur många gånger som helst, så prova att använda forumets sök-funktion. Den är väldigt bra! Har du problem med sök-funktionen, så kolla igenom gamla trådar i Landskapsdesign - MSTS. Och kolla guiderna på http://www.banbyggarna.se/guider/guider.htm där det bl.a. står om att skapa mark.
__________________
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2006-02-02 klockan 18:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Med risk att låta oartig...
![]() Du kan söka på forumet här om hur man gör... Använd din kreativa läggning för att hitta bra sökord... På MSTS-akuten och banbyggarna finns även tutorials som hjälper dig rätt. Det finns även trådar som behandlar ämnet, bl.a en som Olaf skapade för några månader sedan, där står mycke bra. Bra om du söker och försöker lösa problem först innan du postar... Att leta lösningar ger ju många aha-upplevelser på andra sätt oxå, til nytta för ditt bygge... om vi ska vägleda dig genom alla moment blir det ju inte lika kul för dig själv... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Som Mazz säger, så prova först och fråga sen (om du inte hittar svaret genom att söka).
Börja med en liten plätt mark och testa allt som går med Route Editorn. Sätt ut spår, vägar och objekt. Sen när du blivit van vid den, så bygger du en riktig rutt!
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
|
![]()
Varför får jag ingen grön mark?
Det ser bara ut såhär:
__________________
/Daniel |
![]() |
![]() |