![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Ser mycket snyggt ut.
Nu hoppas jag bara på en bra signalering också så man slipper det tvärnitar man tvingas till ibland på andra banor. Därför kommer här lite tips. Hur man räknar ut minsta avståndet för signaler och orienteringstavlor har jag tidgare skrivit om här http://217.197.57.186/forum/showthre...ighlight=X2000 Men för att göra det lite enklare kommer här lite standardvärden. Normal stoppsträcka för ett godståg som kör i 90 km/h eller ett persontåg som kör i 130 km/h är 800-1000m En försignal står normalt på 800- 1000 m framför huvudsignalen. (använd gärna 1000m) Signler och deras betydelse hittar ni här: http://www.jarnvag.net/banguide/signaler.asp Orienteringstavlor. Orienteringstavlor ger besked om kommande hastighetsnedsättningar, trafikplatser (stationer), huvudsignaler ( om försignalen var inbyggd i föregående huvudsignal) och vägskyddsanläggningar. Orienteringstavlorna står normalt 1000 meter före objektet de förvarnar för. Vad som är orienteringstavlor finner ni enklast här: http://www.jarnvag.net/banguide/skyltar.asp Vägförsignlaer sätts upp om vägsignalen inte syns från orienteringstavlan. Orienteringstavlor för stationerna är en nödvändighet om man skall kunna köra utan trackmonitor, VHJ hade det skulle gärna se det här också. ATC Vet inte om ni planerar att ha baliser i spåret vid signaleran på huvudsträckan men om så är fallet. kommer här lite info om antalet. Signal 2-4 baliser Orienteringstavla 2-5 baliser Hastighetstavla 2-3 baliser Ha det bra Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Dom som inte vill köra på rutten, dom slipper
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Ehh, sorry så var det inte menat bara lite tips och synpunkter den som bygger bestämmer :-( Tyckte bara det kunde vara kul med en bra signlering då allt övrigt ser så bra ut. Hur du kan tolka detta som att jag inte vill köra på rutten har jag svårt att förstå. Men om du vill raderar jag allt från tråden. Din rutt du bestämmer, jag bara tipsar ingen tvingar dig att lyssna.
Magnus Senast redigerad av magnus_y1 den 2006-04-06 klockan 22:50. Anledning: Behövde kompletera efter lite fundering |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Hej
![]() Får väl komma mä ett livstecken ![]() Rutten lever å frodas, de byggs mer än beräknat. Om turen håller i sej, så kanske den kan bli klar om några veckor ![]() ![]() Här några nya bilder.
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Ett fantastisk arbete som du har lagt ner. Men en fråga,Är det mycket enkelspoårigt på banan?Vilket jag tycker är roligt med att gå in på sidospår för tågmöten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
|
![]()
Det är underbart, dom där sista bilderna ser utt at vara från slutet av ångloksepoken, kanske en musiedel av banan med lokstall och vattentorn?
Hawk, blås över ett PM så vi kan snacka. /Jonatan
![]() Choo choo fox Senast redigerad av Jonatan den 2006-04-23 klockan 08:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2003
|
![]()
Underbart fint, Hawk!
Otur att MSTS inte är installerat.