![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Hej,
Nu har jag börjat kolla in 3D-design. Detta är så gott som första gången jag håller på med 3D, jag har designat en slags "monter" i "Google Sketchup" för ett skolarbete för något år sedan, men den var ju knappt avancerad då jag hämtade "färdiga objekt" och placerade ut. Jag har ganska nyss börjat designa lite lätt i Blender då. ![]() Med hjälp av Korvtigers "Blender Guide" har jag fått till detta, som är mitt första objekt och som just nu är lite som ett övningsobjekt. Ångloket blir väl inte 100 bra men än början i alla fall ![]() Det är tänkt att då bli ett "fantasi ånglok". Vet inte om det kommer gå så bra att köra det! ![]() ![]() Mycket bra Guide ! ![]() Senast redigerad av andreas_92 den 2011-02-17 klockan 15:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Grattis Andreas 92,
"you're in buissnes!". Det där ser mycket bättre ut än dom skeva monster jag fick till i början! Övning ger färdighet och att börja med en fantasimodell är helt rätt. Nu blir Korvtiger glad!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Jag har stöt på problem.
När jag har gjort den ena sidan av "slidstyrningen" så ska jag ju lägga till en "mirror" under "add modifier" och gör den till ett nytt objekt med "P" osv. Men när jag gör det så ska ju det objektets origo flyttas till världens origo, (i "objekt mode" under "mesh menyn" ) men det går inte!? 3D cursorn är i objektes origo och jag trycker på knappen. När det gäller ramplåten så gäller även samma sak där! Går inte att flytta till världens origo!? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Om 3D-cursorn är i origo (Shift-C) så skall det bara vara att trycka på "Center Cursor" så skall objektsorigot flyttas till 3D-cursorn, vilken är i origot på världen. Kontrollera att det verkligen är objectmode du är i, och att rätt objekt är markerat.
Förresten, kul att guiden kommer till användning!
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Nu tänkter jag importera loket till Trainz för att se hur det ser ut! Men..
Jag har stött på problem, Jag får det där problemet som säger: "hytt" "has no material" o.s.v och så i slutet "error during data collection, export abored" Vad är fel? (Jag har klickat på "ögat" för koppelstången, o.s.v. eftersom att dem inte skulle exporteras tillsammans??) Jag har problem med "Boolean" också, För när jag ska skriva in namnet för objektet som ska ha den "moddifiern", som fönsterna så försvinner texten. Alltså jag skriver in namnet på objektet och sen när jag "går ur rutan" försvinner texten. Annars är jag nöjd, för att vara mitt första objekt i Blender! ![]() Senast redigerad av andreas_92 den 2011-03-03 klockan 12:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
vilket ånglok är det. Gp3119
|
![]() |
![]() |