![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Bumpmappning i Blender vet jag inte hur man gör, har dock för mig att folk sagt att man inte ska använda bump, då det kostar mer än det ger. Får kolla upp det.
Bombardier: Inställningar? Hur menar du då, som olika byggtekniker, eller hur man kan ställa in Blender? Jag rekommenderar dock att man inte ändrar standardinställningarna då de är bra som de är.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Jaha, nej, det tänkte jag inte gå igenom. Mycket av de inställningar där gör att programmet fungerar på andra sätt (t.ex. att högermusknapp blir vänstermusknapp) vilket gör saker svåra att förklara om man måste ha med massor av "eller höger musknapp för er som ställt in det så".
Jag rekommenderar därför att inte pilla på knapparna där av den anledningen. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Som jag sa, bumpmaps ska man inte använda, utan istället ska man köra med normalmaps, vilket ger samma resultat. Jag har aldrig använt det själv, men jag kommer att ta med det i guiden och troligtvis länka till en guide över hur man skapar en normalmap.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Sen ska man väl välja med omsorg, vad som ev. ska "normalmapas", te.x har man användt det till marktexturer (tänker inte nämna vem), och där ser det bra ut i vissa vinklar, medans det i andra vinklar ser ut som det ligger konstgjord plast på marken (fördj*vligt ut m.a.o.), fast det är ju lätt att ta bort "mapsen".
__________________
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2010-11-13 klockan 11:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Del 1 är i princip klar. Nu är det bara tre delar kvar...
![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Jätte bra initiativ tigern.
Det låter som om du basserar uplägget på Paul Hobbs tutorial och den fungerar ju jättebra. Det var den som lärde mig bygga modeller till trainz och den fungerar fortfarande som referensverk. En kommentar på vägen, se till att beskriva grunderna väl. Normalmaps och annat lulllull kan gott få tillhöra överkursen. Det viktiga är att man kan komma igång och få till modeller med den form och mappning som man vill ha. När man väl är där och har fått lite själv förtroende så är det mycket lättare att ta sig vidare.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |