Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-10, 17:24   #16
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Tja, bumb mappning tror jag folk kan uppskatta
då tekniken finns, känns det dumt att inte utnyttja den.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 17:31   #17
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag har påbörjat en guide har 10 sidor färdiga och om man följer den så långt som jag kommit så har man skapat en platt polygon som är 1 meter och 1 decimeter över marken, 2 meter lång och 2.6 meter bred! (gissa vad det ska bli!)

Tänkte dela upp guiden i fyra delar, Modellering, Texturering/mappning + exportering, Rendering och Animering.

Finns det något speciellt som någon vill att jag ska ta upp?
Du är en ängel (finns det "ängelkorvar" måntro ?) som tar dej tid att hjälpa oss "halvt handikappade" på traven.
Känns som man kanske kan komma igång så smått på "riktigt" nu, allra helst när man har läst dina andra, lättbegripliga guider.
Tusen tack i förskott, för att du "offrar" dej .
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2010-11-10 klockan 17:33.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 20:22   #18
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg

Finns det något speciellt som någon vill att jag ska ta upp?
Skulle vilja ha med några rader om alla inställningsmöjligheter, det är ju en del.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 17:04   #19
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Bumpmappning i Blender vet jag inte hur man gör, har dock för mig att folk sagt att man inte ska använda bump, då det kostar mer än det ger. Får kolla upp det.

Bombardier: Inställningar? Hur menar du då, som olika byggtekniker, eller hur man kan ställa in Blender? Jag rekommenderar dock att man inte ändrar standardinställningarna då de är bra som de är.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 17:14   #20
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Bombardier: Inställningar? Hur menar du då, som olika byggtekniker, eller hur man kan ställa in Blender? Jag rekommenderar dock att man inte ändrar standardinställningarna då de är bra som de är.
Tänkte på en liten förklaring på inställningarna under "Edit Methods" och "Views & Controlls", men det kanske är onödigt?
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 20:42   #21
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Jaha, nej, det tänkte jag inte gå igenom. Mycket av de inställningar där gör att programmet fungerar på andra sätt (t.ex. att högermusknapp blir vänstermusknapp) vilket gör saker svåra att förklara om man måste ha med massor av "eller höger musknapp för er som ställt in det så".
Jag rekommenderar därför att inte pilla på knapparna där av den anledningen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 10:07   #22
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Som jag sa, bumpmaps ska man inte använda, utan istället ska man köra med normalmaps, vilket ger samma resultat. Jag har aldrig använt det själv, men jag kommer att ta med det i guiden och troligtvis länka till en guide över hur man skapar en normalmap.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 11:46   #23
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Som jag sa, bumpmaps ska man inte använda, utan istället ska man köra med normalmaps, vilket ger samma resultat. Jag har aldrig använt det själv, men jag kommer att ta med det i guiden och troligtvis länka till en guide över hur man skapar en normalmap.
Sen ska man väl välja med omsorg, vad som ev. ska "normalmapas", te.x har man användt det till marktexturer (tänker inte nämna vem), och där ser det bra ut i vissa vinklar, medans det i andra vinklar ser ut som det ligger konstgjord plast på marken (fördj*vligt ut m.a.o.), fast det är ju lätt att ta bort "mapsen".
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2010-11-13 klockan 11:47.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-23, 19:54   #24
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Del 1 är i princip klar. Nu är det bara tre delar kvar...
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 08:05   #25
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Jätte bra initiativ tigern.

Det låter som om du basserar uplägget på Paul Hobbs tutorial och den fungerar ju jättebra. Det var den som lärde mig bygga modeller till trainz och den fungerar fortfarande som referensverk.

En kommentar på vägen, se till att beskriva grunderna väl. Normalmaps och annat lulllull kan gott få tillhöra överkursen. Det viktiga är att man kan komma igång och få till modeller med den form och mappning som man vill ha. När man väl är där och har fått lite själv förtroende så är det mycket lättare att ta sig vidare.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009