![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Det har hänt en hel del. sen sist. Besten står nu på spåret och rullar som den skall. interiör, enginespec och drivboggy är inte klara utan just nu jobbar jag med textureringen och är väl halvägs... kanske. Jag försöker få en sliten look från start och provar mig fram. Så det kommer att se lite annorlunda ut när allt är på plats och intrimmat för bästa visuell effekt. MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej igen
Nu har det hänt en hel del. Upland (med ett p) är i princip klart och har börjat göra tjänst på de olka testbanorna med sina monumentala 119 Hp i enginespecen enl.billegullas uträkning. Det enda som är kvar nu är att göra en cabview. Sen skall hon släppas på forumet. MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2011-12-12 klockan 22:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Aha bjornl,
slidstyrning med lutande cylindrar ser jag! Imponerande!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Charrrrrmant litet lok, som en viss Gernant skulle ha uttryckt det
![]() ![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Det är bara för brant. Carlfors orkar inte ens dra upp 5 st lastade vagnar därifrån - det tar stopp innan halva backen är fixad.... Kan vi plana ut det mera - det kan ju inte varit så där brant för inte skall man väl behöva en Mallet för att dra upp 5 vagnar?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Nej det lär hon inte kunna med mindre än hälften av Norrsundets kraft, skruttfian :-) Egentligen är det inte fullt spå brant där det vet jag som har varit där och titat ett par gånger. Men vi får väl fundera lite försiktigt hur vi skall göra innan vi gör förändringarna.. MVH / BL |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej igen
Tänkte berätta vad som händer. No 2 har nu fått Knorr bromssystem vilket kan ses utvändigt på loket. Just nu är det interiören som gäller. Jag kan inte mäta mig med stora vågen men den är i alla fall betydligt bättre än mitt förstlingsverk. Tack Bengan för bilderna, dom kommer väl till pass. Men än är det en hel del detaljer att fixa till ännu. MVH / BJörnL Senast redigerad av bjornl den 2011-12-17 klockan 21:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Ser mycket bra ut. Bilderna du fått från Bengan, vilket lok är det tagna på? Själv har jag två smågrejer som jag reagerar på, det först är vattenståndsglasen, på pannor med denna diameter så satt de oftast monterade något snett, lutande inåt, för att hålen i pannplåten inte skulle hamna för nära den avrundade kanten på pannans bakgavel, vilket gjorde den delen svagare. Den andra är spiralen på röret till trippelmanometern, normalt sett var det endast ett och det gjorde ett helt varv, inte flera varv. Detta för att samla upp kondensvatten som avtappades med en kran i spiralens lägsta punkt.
Vill du ha förklaringar över delar i en lokhytt så rekommenderar jag ![]() http://www.bjs-club.se/page26.php Dock så är det ju ett B-lok, lite modernare, men mycket finns även i det loket som du bygger.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |