![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
SVoyager och jag hade en ganska bra plattform hur det skulle fungera, men dessvärre rann det ut i sanden... Det här har egentligen inte något med stationerna att göra (om man inte strikt vill följa standarden), utan det handlar om hur man bygger upp ett signalsystem som passar just tunnelbanan.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Har gjort en piratkopia av Compudocs Ropsten-Station för att se hur han har gjort och några saker blir jag lite fundersam till men alla byggare har ju sina egna trix !? Detta är ju en ändstation och skall alltså BARA lasta av passagerare på inspåret och BARA lasta på på utspåret. Några iakttagelser är att radien på a.trigmain är för liten, att a.t1marker är onödig, att passagerarpunkterna är bara fyra och att vissa a.trackXA är felvända m.m.
Hur det är med perronghöjd, spåravstånd och annat har jag inte kollat än? Har även undersökt en tunnel, utun_g1, som är en enspårstunnel, men blir inte klok på hur byggaren har tänkt !? Möjligen får nån annan ta över nu för jag börjar bli rätt "fed up" med tunnelbana! Jag tror jag skall "måla små lamm" ett tag ![]() Några bilder på Ropsten-station i analys får väl avsluta detta äventyr som började med ett försök att "avketchupifiera" några tunnelbanevagnar och slutade med en massa nya assets. Men så är det med byggande men nu börjar energin tryta och andra kan fortsätta !? ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Inte riktigt sant alltid. Tåget vänder ju ibland på plats, så förhoppningsvis får några passagerare följa med på den resan också.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]() Citat:
Vad gäller tigger radius så måste man se till att hela peronglängden kan användas, normalt finns det ju mindre än en vagnslängd marginal på stationerna. Nu får ni rätta mig om jag har fel men är det inte så att dörrarna öppnas på hela tåget oavsett om bara en del hamnar inom tigger radius.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Jag är osäker, jag har lyckats få dörrar att hållas stängda. Jag upplever att dörrar öppnas per vagn.
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Pillat lite på Compudocs Ropsten, bättre passning, passagerare mm.
Det två första bilderna visar före och de tre sista efter justeringarna.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 165
|
![]()
Snart kanske det finns en hel Tunnelbana med dessa spår i Downloads?
|
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
tunnelbana |
|
|