Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-12, 12:59   #1
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Mycket, mycket snyggt Lennart! Studerar alla detaljer på mobilen (svårt.. men kollar igenom detta sen igen, är så vackert! ). Men borde det inte gå att få en hytt med lite ljus i, om man tex. vill köra på kvällen/natten/morgonen? Blir väldigt verkligt då!

//Jocke som funderar vidare
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 14:50   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Mycket, mycket snyggt Lennart! Studerar alla detaljer på mobilen (svårt.. men kollar igenom detta sen igen, är så vackert! ). Men borde det inte gå att få en hytt med lite ljus i, om man tex. vill köra på kvällen/natten/morgonen? Blir väldigt verkligt då!

//Jocke som funderar vidare
Det är precis det jag har gjort!!! Sätter man på strålkastarna på dan händer inget i hytten, men sätter man på dom mellan 18.00 och 6.00 "tänds" ljus i hytten! Eller menar du nåt annat?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 20:53   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tp 3508 ...

... var ju utrustad med normalspårsbuffertar, som jag antog användes för att koppla till en normalspårsvagn på en överföringsvagn, men jag tror det var fel!
Dessa buffertar användes nog till att "knuffa" lastade överföringsvagnar och som säkerhet om kopplingsstången skulle lossna eller gå av.
Någon kanske vet något om detta????

Valbara normalspårsbuffertar skall väl bakas in i skriptet och visas i Propertyrutan, men jag har ingen aning om hur!!??
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130512_0001.jpg (178.7 KB, 83 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 21:08   #4
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Om jag inte har helt fel nu så kopplade man normalspårsvagnarna som stod på överföringsvagnen direkt till loket oftast istället för att använda en kopplingsstång. Detsamma gäller mellan vagnarna tror jag.
Man satte på en förlängningsslang på Tp lokens bromsslangar och på överföringsvagnens bromsslang för att dom skulle gå och koppla ihop.
Sedan så har jag för mig att det bara satt en krok på överföringsbuffertarna på loket och alltså ingen koppelögla.

Dom gånger som man använde en koppelstång så tror jag inte att man hade normalspårsbuffertar monterade på loken.

Kan tillägga att när man gjorde detta så flyttade man även upp dom undre strålkastarna på Tp loket för att dom skulle nå över buffertarna och när buffertarna togs bort så flyttade man ner dom igen.
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 13:11   #5
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det är precis det jag har gjort!!! Sätter man på strålkastarna på dan händer inget i hytten, men sätter man på dom mellan 18.00 och 6.00 "tänds" ljus i hytten! Eller menar du nåt annat?
Oj, mobilen döljer massor..! Kollade på detta idag, och ack så snyggt det ser ut! Krister P har ju några väldigt bra bilder på normalspårsbufferterna i sin serie på JVMV's forum, många närgångna som borde vara väldigt bra texturunderlag!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 16:42   #6
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

Ser bra ut Lan!

Här är några länkar till bilderna som Jockes skrev om:
Visar ett Tp-lok utan normalspårkoppel men med uppflyttade lyktor: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...read&id=114945
Visar Tp-lok kopplat med vagnar: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=116189
Några till fler bilder där loket mer syns från sidan: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=115892
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre!
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 17:38   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tack ...

rely, Jockes och Ursus94!

rely: "Dom gånger som man använde en koppelstång så tror jag inte att man hade normalspårsbuffertar monterade på loken."

Även om loket var ombyggt med Normalspårsbuffertar kunde det ju ändå dra överföringsvagnar med koppelstång eftersom smalspårskopplet fanns kvar!?

Ursus94: "Visar ett Tp-lok utan normalspårkoppel men med uppflyttade lyktor: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...read&id=114945"

Eftersom jag ändå fick klona till ett nytt lok (SJ Tp(NBu)) just p.g.a. de uppflyttade lyktorna så talar väl mycket för att NormalspårsBuffertarna skall vara ett tillval till det loket!?

På bilderna kan ni se hur det ser ut. Den andra bilden visar att ännu fattas en överföringsvagn för att allt skall stämma! Men "tiden läker ju alla sår" så vi får väl skåda in i framtiden

Tack för att ni deltar i utvecklingsarbetet!!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130513_0000.jpg (189.5 KB, 58 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130513_0001.jpg (218.5 KB, 58 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 17:53   #8
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Visst bör det ha kunnat dra även med smalspårskopplet, men det var väl både enklare, och säkrare att bara koppla med buffrarna (hmm, vad blir det för ord egentligen?) och skruvkoppel. Men man måste ju även ha smalspårskopplet kvar, för tex smalspårsvagnar och överföringsvagnar utan vagnar på. Där blir det ju lite svårt att koppla med normalspårskoppel..

Så lite om modellen: Den röda blaken som kopplet (smalspår) sitter på, ska ha runda hörn (se bilderna som blev länkade) och hål i plåten. Där hålen är, ska även ena "benet" för normalspårskopplet sitta, dem sitter för nära nu tycker jag. Och så ska dem yttersta vara smalare. Men, det är ju inte färdigt än! Men tänkte så du inte missar något
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 17:53   #9
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Post koppel

Snyggt lan det ska bli ett roligt lok att få till trainz. Men är det inte fel koppel på loket jag har för mig att loken hade några andra koppel, vet inte vad dom heter, men HÄR är en bild.
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 18:16   #10
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av legotrainzman Visa inlägg
Snyggt lan det ska bli ett roligt lok att få till trainz. Men är det inte fel koppel på loket jag har för mig att loken hade några andra koppel, vet inte vad dom heter, men HÄR är en bild.
Ser ut som det kopplet, fast uppochnervänt Kanske någon vet mer om detta med koppel? För som det ser ut nu måste det ju vara svårt att få kopplena att sitta ihop när man väl börjat rulla..
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 18:16   #11
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av legotrainzman Visa inlägg
Snyggt lan det ska bli ett roligt lok att få till trainz. Men är det inte fel koppel på loket jag har för mig att loken hade några andra koppel, vet inte vad dom heter, men HÄR är en bild.

Det fanns ingen standard på smalspårs koppel. Utan det var olika, beroende på vilken järnväg dom gick på och roslagsbanan (som Tp loken kommer ifrån ) hade "skon" vänd åt "andra hållet"


Ang din fråga LAn, det är som jockes säger. Man gjorde det men ytterst sällan. oftast bara när överföringsvagnen var tom.
Jag tror dessutom att man fick köra lite fortare när man kopplade direkt till vagnen och inte använde koppelstång. Men det förekom säkert att man använde koppelstång.
Normalspårs buffertarna var ingen ombyggnad utan snarare något som man satte på och tog loss vid behov.

Och precis som Jockes redan påpekat så var lokets buffertbalk skuren runt plogarna.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Ser ut som det kopplet, fast uppochnervänt Kanske någon vet mer om detta med koppel? För som det ser ut nu måste det ju vara svårt att få kopplena att sitta ihop när man väl börjat rulla..
Finns en hasp som man skjuter igenom öglan som hänger ner där på kopplet. Om du har svängarna förbi ULJ så kan du ta en titt på deras Tp lok.
__________________

Senast redigerad av rely den 2013-05-13 klockan 18:21.
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009