![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]()
Snyggt lan
![]() ![]()
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]() Citat:
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]() Citat:
Det fanns ingen standard på smalspårs koppel. Utan det var olika, beroende på vilken järnväg dom gick på och roslagsbanan (som Tp loken kommer ifrån ) hade "skon" vänd åt "andra hållet" Ang din fråga LAn, det är som jockes säger. Man gjorde det men ytterst sällan. oftast bara när överföringsvagnen var tom. Jag tror dessutom att man fick köra lite fortare när man kopplade direkt till vagnen och inte använde koppelstång. Men det förekom säkert att man använde koppelstång. Normalspårs buffertarna var ingen ombyggnad utan snarare något som man satte på och tog loss vid behov. Och precis som Jockes redan påpekat så var lokets buffertbalk skuren runt plogarna. Edit: Citat:
![]()
__________________
![]() Senast redigerad av rely den 2013-05-13 klockan 18:21. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag har använt ett "hästskokoppel" med U-et uppåt men eftersom det är ett STL NG-koppel så är det lätt att ändra!
Skall titta på buffertbalken vid tillfälle!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Hittade en bild online på hur Tp loket såg ut innan den främre kylaren byggdes om.
http://i210.photobucket.com/albums/b...er/Tp_xxxx.jpg En bild skärningen i buffertbalken när plogarna inte sitter på. http://goto.glocalnet.net/trefotaspa..._alem_1958.jpg
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]() Citat:
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... det är sån här hjälp vi byggare behöver
![]() ![]() Citat:
![]() Saab 92an (som skymmer buffertbalken) är ju högaktuell idag när kineserna presenterade sin Saab 95 ![]() legotrainzman: "Det borde väll gå att göra så att man kan ändra koppel i property rutan" Tyvärr inte! NGKoppel är ett eget meshbibliotek ![]() En bild på vad jag åstadkommit efter era påpek:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... kommer mot slutet när det mesta börjar bli klart. Bengan (en av forumets stora pyntare) upptäckte ju fönstret till kompressorrummet.
Bengan fick även syn på gardiner innanför på något lok. Detta är nu ditbyggt, gardinerna får väl bli tillval via Propertyrutan:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... som den kanske såg ut i begynnelsen innan sol och revisioner förändrade den?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]() Citat:
![]()
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() |
|
![]() |
![]() |