Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-08, 00:09   #1
Bengtel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Malmö, Skåne, Sweden.
Inlägg: 174
Skicka ett meddelande via MSN till Bengtel
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Jo, då och då kan man bli tokig på hur dom har löst en del detaljer... Men jag försöker ändå glädjas åt det som är bra i simulatorn och det vill jag ändå hävda är en hel del, även i editorn. Men den där instruktionsboken du pratar om... Var har du hittat den?? Den Wiki jag hittat är inte uppdaterad sedan 2009, den gamla goda RailSimulator-tiden det...

Men framförallt vad som jag blir halvtokig på är avsaknaden av vettig dokumentation, särskilt när man själv skapar grejjer. Det är skralt när utomstående aktörer gör bättre tutorials. Fast jag skulle egentligen föredra mer en "teknisk dokumentation" snarare än tutorials... Tutorials är smala och åstadkommer bara det som författaren ville visa och det är sällan det jag vill bygga... Bara en fullständig teknisk dokumentation om vilka shaders som gör vad skulle jag uppskatta väldans mycke. Inte vad dom är tänkta till utan vad dom rent tekniskt åstadkommer och vilka variabler som är tillåtna. Fast med tanke på vad DTG har sina intäkter någonstans, så tror jag inte att man kommer få uppleva en utsökt dokumentation därifrån.

Ang revir, jag tror väl att om vi ska kalla det för revir så är det nog grunden för en affärsdrivande rörelse. Att simulatortillverkarna skulle samarbeta med varandra fast dom är konkurrenter känns inte som det kommer hända. Om det inte finns en ekonomisk vinning av det vill säga. Dock kan jag tycka att som utvecklare skulle man komma jättelångt om man såg till att kunna alla tillgängliga simulatorer på marknaden och se till att ha alla key-features från främmande fabrikat integrerade så långt det går och är vettigt. Det kan jag väl tycka att man inte riktigt sett... Samtidigt kanske man får acceptera att vi entusiaster om man får säga så är en minoritet av användare utan den stora skaran är nog "vanliga spelare", som jag slarvigt kan tro är merparten av steams postare. Entusiasten letar nog oftast reda på ett dedikerat forum, såsom här. Och har man gjort "spelet" tillräckligt bra så får man köpare. Oavsett vad vi entusiaster tycker och vill.

/M som ber om ursäkt om jag kom lite OT relativt trådämnet...
Det var mig ett fint svar jag fick. Jag menade mer att de som skapar spelet borde rimligen någon gång provat andra simulatorer och hittat deras brister vilka de därpå skulle kunna göra bättre. Så svårt kan det inte vara. Angående entusiaster så har jag en känsla av att de flesta som köper en sådan dylik produkt troligen har ett tåg intresse. Dessutom borde de lyssna på oss eftersom vi vet nog bäst vad som krävs av en bra simulator. Som den är nu är den nog inte särskilt barnvänlig. Inte direkt någon leksak.
Bengtel besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-10-08, 02:50   #2
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Tågsimulatorn har sina brister på sina håll.

När jag kör rutter och tåg av olika slag så upplever ajg inga som helst problem, vare sig i Berlin-Wittenberg, London-Petersborough, Jönköpingsbanan, VR BR111 (Min favoritlok), Class 800-nånting eller T44:an. Även om vissa addons saknar funktioner som utnyttjar spelmotorn fullt ut (t.ex. T44-an skulle nog kunna få nya ljusskriptet implenterat, men med brist på dokumentation så får man bara ta ICE TD som förebild).

Det jag märker av mest buggmässigt är när jag själv bygger på mina rutter. Det kan ibland hända att simulatorn kraschar med "Sätt in disk i (E)" allt ifrån att justera lutningar till att helt enkelt bara dra eller koppla ihop spår, oftast då simmet inte kan generera det nya objektet, och inte har en felhanterare mot det. Det farligaste jag stött på är 3-växlar. Jag måste dra den tredje spåret i en 3-växel så en stoppbock syns, och att det inte sick-sackar med en av de andra spåren... Annars så kan inte simulatorn generera det 3:e spåret i växeln och kraschar... Så jag måste spara jämnt emellan (Simulatorn frågar om du vill spara om du går in i scenarioläge, tryck ja, sedan frågar den dig om du vill resetta scenarion, tryck nej, och du är kvar på byggläget.)

Sedan har jag lärt mig att ta backup ibland. Jag gick in i min rutt-folder, skapat mappen "Backup" och zippat innehållet och placerat zippen där. Då finns det något att återgå till ibland.

Sen är interfacet inte det bästa. Nya grejer dyker upp i vartenda hörn i rutan, utan att de befintliga berörs. Ganska rörigt till slut. Var för mig i början att jag inte förstod hur man gjorde en växel av 2 spår... och när TS2015 kom ut så förstod jag inte vad de nya knapparna på nederdelen var för något... De visades vara till riktigt stort nytta!

Tips: Tryck ctrl+G för att ta fram Google Maps Overlay i byggeditorn!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 12:16   #3
Boye
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 17
Standard

Måste säga att mitt intryck är mestadels positivt. Förutom att nu får man en väldans lagg närhelst man sätter på Google Maps-overlay. Men utöver det - den har t.ex. slutat krascha i editorn konstant på grund av fel relaterade till att man närmat sig 3.4GB använt RAM. Tidigare så kom det upp hela tiden om man arbetade på en stor rutt och var lite för liberal med vad för assets som laddats. Jag hade i stort sett gett upp innan '15 just därför. Däremot är det väldigt spartanskt med nya funktioner...
Boye besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009