![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
STW-member
|
![]()
Du kan ha hur många texturfiler som helst. Alla delar av ett objekts texturer behöver inte finnas i en texturfil. Kom dock ihåg att storleken på texturerna (texturfilens storlek räknat i pixlar) är viktig. T.ex. 32x32, 32x64, 64x64, 64x128, 64x512, 128x128, 128x512 osv.
![]() Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
STW-member
|
![]()
Json 1024*1024 texturer på hus är vääldigt stort om det inte är ett verkligt stor byggnad du gör. Som tex är mitt "litet stationshus" som jag lagt upp bild på 512*512 textur, men då har jag även gjort LOD på den och minskat texturstorleken till 128*128 (samt tagit bort polygoner). För en vanlig enkel villa som oftast ändå inte står nära spåret bör man kunna använda en 128*128 textur, 256*256 om villan är något mer komplex.
För icke spårnära objekt bör man tänka på att TRS mipmappar texturen och den förlorar snabbt skärpa, så om du med kameran aldrig är närmare byggnaden än ca 50-70m så kan du direkt gå ner en texturstorlek pga mipmappingen. Detta ser man väldigt tydlig då man använder LOD och växlar mellan en högupplöst och en lågupplöst textur på längre håll och inte ens ser växlingen av textur till den lågupplösta pga att den högupplösta texturen redan mipmappats ner till kvaliten av den lågupplösta texturen. Så om man känner att man bara måste använda en stor textur (vilket man ibland vill) så är det mycket banalt att göra LOD modell och minska på texturen rejält. Detta är mina rekomendationer och reflektioner som man kan följa/ha i åtanke om man vill ![]() Hur man gör LOD på en modell se emges LOD tutorial, den är på en godsvagn, men samma principer gäller för scenery objekt http://msts.e-buzz.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7662 (för byggnader behövs dock oftast bara två "nivåer" i .lm filen, huvudmodellen "1.0" och LOD modellen "0.15". 0.15 får man ändra på beroende på storleken på byggnaden och hur långt bort växlingen ska ske, men försök ha så sort tal som möjligt) /Tomas ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: København, , Denmark.
Inlägg: 70
|
![]()
Hvis man læser på Aurans content creators forum vil man kunne finde frem til at vekslende teksturer også belaster TRS performance. Det har G.M. fundet frem til ved at opstille en række forsøg med LOD objekter. (kan ikke lige huske hvad tråden hedder, men den er startet af vor norske smalsporsentusiast shortline 2)
Det er fuldstændigt rigtigt at en stor tekstur spiser memory og performance som en viking til julefest, men også den konstante vekslen mellem forskellige teksturer i forbindelse med LOD er hård ved systemet. Dermed ikke sagt at man skal blæse på teksturstørrelsen. Tomas har ret når han anbefaler mindre teksturer til mindre væsentlige bygninger - jo længere væk fra banelegemet, jo mindre detaljer er nødvendige. Med andre ord gem de store teksturer til det væsentlige dvs. lokomotiver og objekter som lokomotiverne interagerer med (stationer, lokstall osv.) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Expedition i Sörmland, ett litet reportage... | Jocke | Off-topic | 3 | 2004-07-06 12:53 |
Ett litet object från Sthlm C. | sjonas | Off-topic | 1 | 2003-03-29 15:22 |
Ett litet ordspråk... | Dson | Off-topic | 3 | 2002-12-11 15:38 |
Litet trevligt ånglok Br91 | Hawk | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 10 | 2002-10-01 18:51 |