![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#61 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej LAn
Okey, jag följer Spyfogs råd, så får 5-an få ligga till sig ett tag tills jag lugnat ned mig. MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2011-04-20 klockan 00:56. Anledning: Den ursprunliga skrivningen lät fel och inte som jag menade |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Jag hade själv lite problem med mina hjul till N3/NN3-vagnarna innan det funkade.
Så: Har du kollat att animationen fungerar ordentligt i Gmax? Har du kollat att allt är reset x-format? Har du kollat att b.r.main är i origo? (den ställde till mycket huvudbry för mig) Har du attachmentarna i Z=0? (De bör vara där om b.r.main är i Z=0, origo) Har du kollat att mesherna hamnar rätt om du tar bort animationsfilen ur hjul-asseten? Börja att jobba med att få dem att hamna rätt, sedan kan du försöka få dem att snurra. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej Spyfrog
Tack, nej jag byggde dn i ren ilska på ca 4 timmar faktiskt. MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Nu j#¤%&/lar har jag kopplat greppet på den trilskande lokuslingen. Jag tycker fortfarande att min metod är helt bisarr och inte alls så som jag trodde att man skulle göra och fortfarande tycker att man borde göra men om det fungerar så är jag nöjd. Skall beskriva hur jag gjorde senare. MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
![]()
Bra gjort!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Bra jobbat!
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Ser kanonfint ut
![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
Som jag sagt om andra lok. Det är riktigt LOKalike! Vackert så.
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Tack för uppmuntran allasesammans. Just nu småplockar jag lite med belysning och enginconfig och den sista textureringen på loket och att fönstren skall bli transparanta. Så det går framamåt. Men jag har lovat Spyfrog Ockebo station så den kommer imellan. Jag lovade visa hur jag gjorde för att få ordning på hulen (se bilden). Jag tycker fortfarande att det är en jättesjuk metod och hoppas på komentarer och synpunkter. Nå: Ram. I ramen två atattchmentpoints för var boggis skall visas, a.bog1 och a.bog1. OBS att a.bog1 sittter där det absoluta centrum på bakre boggin (drivhjulen) skall synas och inte vid sista hjulaxeln som jag hela tiden trodde den skulle göra. Främre boggi Främre boggin (löphjulet) har löphjul, b.r.lophjol, dummy för animation samt b.r. main framre dvs. en egen b.r.main enbart för denna boggi. Alla dessa sitter på exakt samma positin i Y (längs) led. Det är axelns position i lokets y led. Bakre boggi Den Bakre boggin (drivhjulen) består ju av tre axlar. Här sitter ju en dummy för animation vid varje axel dvs. b.r.drivhjul 1, b.r.drivhjul 3 och b.r.drivhjul 3 (sen ser man ju de två dummys som används för att animera koppelstängerna också men never mind dom just nu). Denna boggi har sin egen b.r.main rear. Denna instans av b.r.main som hör till bakboggin sitter exakt i centrum av bakre boggin d.vs. i höjd med det mittre drivaxeln i Y-led. Detta var ju bara lite kostigt för jag trodde att axlarna skulle placeras i Y-led där de hörde hemma och de två instanserna av b.r.main i lokets centrum d.vs. Y = 0. Så har jag ju inte gjort det nu enl. den beskrivning ag har gett ovan. Nu till det sjukaste. När jag skall exportera en boggi till Trainz format måste jag positionera b.r.main front respektive b.r.main rear i lokets absuta mitt i Y-led dvs. x=0, Y=0, z=0. Det är ju enkelt eftersom respektive boggiä r länkad som ett paket till sin b.r.main, så flyttar man den flyttar man hela boggin. Av bilden framgår att loket vid tidpunkten för exporten ser helt tokigt ut med båda biogis centrerade till Y = 0. Nu till min upprörda fråga - va ska det va så? MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Din bild ser helt riktig ut, det är alltid b.r.main för varje boggi som hamnar i a.bogX. Det är viktigt att b.r.main för varje boggi ligger i origo. Allt annat är ju länkat till b.r.main i resp. boggi! Jag har kladdat lite på din bild och ritat länkningarna som blå pilar.
Din nedersta bild blir fel eftersom b.r.main för drivboggin INTE ligger i origo i sin mesh!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Eftersom att jag inte är något vidare på 3D design så kan jag inte ge dig några tips angående ditt byggande men jag vet vad som ser bra ut och detta lok ser grymt bra ut! Önskar dig all lycka med detta lok.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej LAn
Tack för råden. Hm, jag skyller på Paul Hobbes tut där jag uppfattade att han sade att b.r.main kunde lägas i z=0 plan istället för boggins origo. Jag har i alla fall inga problem med att jag lagt den i z=0 här långt. Men det kan ju komma obehagliga överskningar efterhand. Jag har ju inte börjat med slidstyrningen ännu. MVH / BjöörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 140
|
![]()
Väcker en äldre tråd till liv
![]() Jag har läst igenom den här tråden och kan bara konstatera att jag har gått och blivit väldigt nyfiken på hur långt du har kommit?! Strålande arbete som jag hoppas går framåt för dig! ![]() |
![]() |
![]() |