Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-19, 23:17   #61
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Smile

Hej LAn

Okey, jag följer Spyfogs råd, så får 5-an få ligga till sig ett tag tills jag lugnat ned mig.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg vagn.jpg (197.2 KB, 239 visningar)

Senast redigerad av bjornl den 2011-04-20 klockan 00:56. Anledning: Den ursprunliga skrivningen lät fel och inte som jag menade
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 09:45   #62
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Jag hade själv lite problem med mina hjul till N3/NN3-vagnarna innan det funkade.
Så: Har du kollat att animationen fungerar ordentligt i Gmax?
Har du kollat att allt är reset x-format?
Har du kollat att b.r.main är i origo? (den ställde till mycket huvudbry för mig)
Har du attachmentarna i Z=0? (De bör vara där om b.r.main är i Z=0, origo)
Har du kollat att mesherna hamnar rätt om du tar bort animationsfilen ur hjul-asseten? Börja att jobba med att få dem att hamna rätt, sedan kan du försöka få dem att snurra.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 09:46   #63
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej LAn

Okey, jag följer Spyfogs råd, så får 5-an få ligga till sig ett tag tills jag lugnat ned mig.

MVH / BjörnL
Den där måste du väl ändå haft klar till viss del, om inte så är du väldigt snabb i vändningarna björn! Snyggt!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 12:47   #64
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Spyfrog

Tack, nej jag byggde dn i ren ilska på ca 4 timmar faktiskt.

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 19:11   #65
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Smile Kopplat greppet

Hej

Nu j#¤%&/lar har jag kopplat greppet på den trilskande lokuslingen.

Jag tycker fortfarande att min metod är helt bisarr och inte alls så som jag trodde att man skulle göra och fortfarande tycker att man borde göra men om det fungerar så är jag nöjd.

Skall beskriva hur jag gjorde senare.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg snart.jpg (78.9 KB, 202 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 19:25   #66
lenfas
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
Standard

Bra gjort!!!
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 20:35   #67
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

Nu j#¤%&/lar har jag kopplat greppet på den trilskande lokuslingen.

Jag tycker fortfarande att min metod är helt bisarr och inte alls så som jag trodde att man skulle göra och fortfarande tycker att man borde göra men om det fungerar så är jag nöjd.

Skall beskriva hur jag gjorde senare.

MVH / BjörnL
Alltså, den ser ju fantastisk ut!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 20:40   #68
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Bra jobbat!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 20:58   #69
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Ser kanonfint ut .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 21:29   #70
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Som jag sagt om andra lok. Det är riktigt LOKalike! Vackert så.
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-23, 13:48   #71
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Tack för uppmuntran allasesammans. Just nu småplockar jag lite med belysning och enginconfig och den sista textureringen på loket och att fönstren skall bli transparanta. Så det går framamåt.

Men jag har lovat Spyfrog Ockebo station så den kommer imellan.

Jag lovade visa hur jag gjorde för att få ordning på hulen (se bilden). Jag tycker fortfarande att det är en jättesjuk metod och hoppas på komentarer och synpunkter.

Nå:
Ram.
I ramen två atattchmentpoints för var boggis skall visas, a.bog1 och a.bog1.

OBS att a.bog1 sittter där det absoluta centrum på bakre boggin (drivhjulen) skall synas och inte vid sista hjulaxeln som jag hela tiden trodde den skulle göra.

Främre boggi
Främre boggin (löphjulet) har löphjul, b.r.lophjol, dummy för animation samt b.r. main framre dvs. en egen b.r.main enbart för denna boggi.

Alla dessa sitter på exakt samma positin i Y (längs) led. Det är axelns position i lokets y led.

Bakre boggi
Den Bakre boggin (drivhjulen) består ju av tre axlar. Här sitter ju en dummy för animation vid varje axel dvs. b.r.drivhjul 1, b.r.drivhjul 3 och b.r.drivhjul 3
(sen ser man ju de två dummys som används för att animera koppelstängerna också men never mind dom just nu).

Denna boggi har sin egen b.r.main rear. Denna instans av b.r.main som hör till bakboggin sitter exakt i centrum av bakre boggin d.vs. i höjd med det mittre drivaxeln i Y-led.

Detta var ju bara lite kostigt för jag trodde att axlarna skulle placeras i Y-led där de hörde hemma och de två instanserna av b.r.main i lokets centrum d.vs. Y = 0.

Så har jag ju inte gjort det nu enl. den beskrivning ag har gett ovan.

Nu till det sjukaste. När jag skall exportera en boggi till Trainz format måste jag positionera b.r.main front respektive b.r.main rear i lokets absuta mitt i Y-led dvs. x=0, Y=0, z=0.

Det är ju enkelt eftersom respektive boggiä r länkad som ett paket till sin b.r.main, så flyttar man den flyttar man hela boggin.

Av bilden framgår att loket vid tidpunkten för exporten ser helt tokigt ut med båda biogis centrerade till Y = 0.

Nu till min upprörda fråga - va ska det va så?


MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg exempel.jpg (191.9 KB, 159 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-23, 16:59   #72
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Din bild ser helt riktig ut, det är alltid b.r.main för varje boggi som hamnar i a.bogX. Det är viktigt att b.r.main för varje boggi ligger i origo. Allt annat är ju länkat till b.r.main i resp. boggi! Jag har kladdat lite på din bild och ritat länkningarna som blå pilar.
Din nedersta bild blir fel eftersom b.r.main för drivboggin INTE ligger i origo i sin mesh!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg exempel.jpg (265.3 KB, 150 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-23, 23:58   #73
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Eftersom att jag inte är något vidare på 3D design så kan jag inte ge dig några tips angående ditt byggande men jag vet vad som ser bra ut och detta lok ser grymt bra ut! Önskar dig all lycka med detta lok.
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 19:41   #74
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Smile

Hej LAn

Tack för råden.

Hm, jag skyller på Paul Hobbes tut där jag uppfattade att han sade att b.r.main kunde lägas i z=0 plan istället för boggins origo.

Jag har i alla fall inga problem med att jag lagt den i z=0 här långt. Men det kan ju komma obehagliga överskningar efterhand. Jag har ju inte börjat med slidstyrningen ännu.

MVH / BjöörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 12:24   #75
Egonrow
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 140
Standard

Väcker en äldre tråd till liv

Jag har läst igenom den här tråden och kan bara konstatera att jag har gått och blivit väldigt nyfiken på hur långt du har kommit?! Strålande arbete som jag hoppas går framåt för dig!
Egonrow besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009